مدرسه دراماتورژی قرآن کریم

دراماتورژی متون مقدس در سینما-اکران فیلم Exodus (خروج)

گزارش نخستین جلسه از کارگاه «دراماتورژی متون مقدس در سینما»

اکران فیلم Exodus (خروج)

کارشناس محترم: دکتر عارفه گودرزوند

به همت مدرسۀ دراماتورژی قرآن کریم نخستین جلسه از کارگاه «دراماتورژی متون مقدس در سینما» با موضوع «بررسی شخصیت پردازی حضرت موسی (ع) در عهد عتیق و فیلم Exodus» دوشنبه هشتم بهمن ماه در مدرسه اسلامی هنر برگزار شد.

در این جلسه پس از اکران فیلم Exodus (خروج) – ساختۀ ریدلی اسکات – دکتر عارفه گودرزوند، کارشناسی الهیات مسیحی و سینما، به بررسی وجوه الهیاتی این فیلم پرداخت. وی در ابتدا به بیان جایگاه کتاب مقدس در سینما و معناشناسی و بیان جایگاه مفاهیم وعده، عهد، اطاعت و ده فرمان در کتاب مقدس پرداخت.

وی در ادامه با تأکید بر اهمیت ژانر حماسی دینی در سینمای امروز، به تبیین داد و ستد متقابل سینما و کتاب مقدس پرداخت؛ از نظر وی مسائلی همچون فراهم کردن مجموعه ‌ای از گزاره‌ های اخلاقی، خلق کارکترها و ایماژهای سینمایی و مشروعیت بخشیدن به سینما از خدمات ضمنی یا مستقیمی است که کتاب مقدس برای سینما به ارمغان آورده است. در مقابل، به تصویر کشیدن روایات تاریخی کتاب مقدس، بیرون کشیدن کتاب مقدس از انزوای فرهنگی، تطبیق کتاب مقدس با دغدغه‌ های انسان مدرن، پوشاندن شکاف‌ های روایی کتاب مقدس و حجیت‌ بخشی به آن از خدمات بزرگی است که سینما به کتاب مقدس ارائه داده است.

دکتر گودرزوند در ادامه با اشاره به روایات تاریخی از دوران تبعید و بردگی قوم یهود در کتاب مقدس به تطبیق و بررسی روایت کتاب مقدس از خروج قوم یهود با روایت ریدلی اسکات در فیلم Exodus پرداخت.  وی با تبیین ارتباط عهدمحور خدا و انسان در دین یهود و همچنین حضور موسی در میان قوم خود، روایت ریدلی اسکات را واجد اختلافاتی آشکار با روایت رسمی قوم یهود دانست که این تفاوت‌ها نیز منجر به انتقادات گستردۀ جهانی به این فیلم شد.

وی همچنین در مقایسه‌ ای سینمایی، فیلم «خروج» ساختۀ اسکات را با فیلم «ده فرمان» ساختۀ سیسیل ب.دمیل در سال 1956 مقایسه کرد و به برتری روایت ب.دمیل در ده فرمان نسبت به فیلم اسکات اشاره کرد.

دکتر گودرزوند در انتها بر این نکته تأکید کرد مواجهه با چنین ژانری نیازمند برخورداری از سطحی از تجربه و دانش الهیاتی است که مخاطب باید برای درک بهتر اثر به این دانش و تجربه مجهز گردد.

کارگاه ‌«دراماتورژی متون مقدس در سینما» در هفته ‌های آتی نیز با اکران آثار فاخر سینمای جهان با حضور کارشناسانی مجرب، به بررسی جنبه‌های الهیاتی-سینمایی این آثار خواهد پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 6 =