مدرسه هنر قرآنی جنات

نشست خبری دومین همایش ملی قرآن کریم و هنر

نشست خبری دومین همایش قرآن و هنر با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر نواب ریاست مدرسه اسلامی هنر و حجت الاسلام و المسلمین دکتر قائمی نیا دبیر علمی همایش برگزار شد

در ابتدای این نشست دکتر نواب توضیحاتی را درباره فعالیت‌های مدرسه اسلامی هنر و دست‌آوردهای اولین همایش ملی قرآن و هنر در راه‌اندازی مدرسه دراماتورژی، مدرسه صنایع دستی، ارتباطات بین‌المللی و چاپ و انتشار مقالات توضیحاتی بیان نمودند.

در ادامه دکتر قائمی‌نیا در خصوص اهمیت مطالعات هنر اسلامی از منظر قرآن و حدیث و نیاز به بروزرسانی مباحث قرآن و هنر و ورود هنر به مباحث فلسفی به نکاتی اشاره کردند. ایشان هنر را تجلی دنیای مدرن دانسته  و فرمودند گستره‌ای که امروز هنر مدرن به خودش اختصاص می‌دهد ضرورتی را ایجاب می‌کند که نیازمند بازخوانی مبحث هنر در قرآن و سنت هستیم.

ایشان با توضیح گستردگی نسبی مطالعات فلسفی هنر اسلامی به ویژه از منظر فلسفه اسلامی و عرفان اسلامی به مطالعات مستشرقین و پژوهشگران مسلمان در باب هنر اسلامی و نقص و اشتباه استنادات نادر به منابع قرآنی و روایی اشاره کردند و در ادامه افزودند: علیرغم اهمیت موضوع زیبایی و هنر، بررسی این مباحث از منظر قرآنی و روایی در پژوهش هنر اسلامی پوشیده مانده، تکراری بودن مباحث بلاغی و پژوهش‌های زیباشناختی درباره متن ادبی قرآن، ضرورت انجام تحقیقات در زمینه‌های متنوّع دیگر را نشان می‌دهد که بتواند چشم انداز هنر و زیبایی از منظر قرآن را تببین نماید.

دبیر علمی همایش در ادامه تصریح کردند: مقالات متعدّد به پژوهشگران مختلف سفارش داده شده است و با توجّه به بکر بودن محورها زمینه‌سازی گامها برای پژوهش‌های بعدی انجام شده است. محورهای محتوایی فراخوان به مباحث جدید زیبایی‌شناسی در غرب، و همچنین نیازهای پژوهشی در مطالعات هنر اسلامی می‌پردازند.

فهرستی 20 نفره از سفارش گیرندگان مقالات، تهیه شده که از اساتید و پژوهشگران هستند. پیش‌نویس اوّلیه مقالات برگزیده در روز برگزاری همایش ارائه خواهد شد و متن نهایی مقالات منتخب نیز در کتاب مجموعه مقالات برگزیده به چاپ خواهد رسید. این کتاب در سالگرد برگزاری دومین همایش ملی قرآن و هنر رونمایی خواهد شد و انشاءالله از میان 20 مقاله سفارشی، تعداد 12 مقاله نیز طی سال آینده در دو شماره مجلّه علمی – پژوهشی «الهیات هنر» منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + 19 =