مدرسه دراماتورژی قرآن کریم

دراماتورژی متون مقدس در سینما-اکران فیلم Kundun

گزارش سومین نشست کارگاه دراماتورژی متون مقدس در سینما

اکران فیلم Kundun

موضوع نشست: چگونگی بازنمایی جایگاه دالایی لاما در فیلم kundun (براساس آیین بودایی تبتی)

کارشناس: دکتر سید محمد روحانی

سومین جلسه کارگاه «دراماتورژی متون مقدس در سینما» به ادیان شرق آسیا اختصاص داشت. در این جلسه ابتدا فیلم kundun ساختۀ مارتین اسکورسیزی در سینما آیه به نمایش درآمد. سپس در جلسۀ نقد و بررسی با حضور دکتر سید محمد روحانی، استاد دانشگاه و مدرس ادیان شرقی، به تحلیل شخصیت دالایی لاما در این فیلم پرداخته شد .

در ابتدا آقای ملاثانی، مدیر جلسه، در گزارشی کوتاه به بررسی فیلم هایی با موضوع ادیان شرقی و به ویژه شخصیت بودا و دالایی لاما پرداخت .

در ادامه دکتر روحانی به عنوان مقدمه به معرفی اجمالی شاخه‌ها و فرقه‌های آیین بودایی و به طور خاص شاخۀ تبتی آن پرداخت. آیین بودایی براساس برخی مبانی اخلاقی شکل یافته است. چارچوبی که شوق بودن را در انسان از بین می برد و این از بین رفتن شوق، انسان را از بندهای تناسخ رهایی می دهد. آیین بودا به دو شاخه تقسیم می شود؛ فرقۀ سنت گرای تراوادا و فرقۀ مهایانه که هر کدام از این فرقه ها تلقی متفاوتی از آموزه های بودا داشتند.

وی سپس به تبارشناسی جایگاه دالایی لاما پرداخت تا به تنزین گیاتسو یا همان دالای لامای چهاردهم که موضوع این جلسه و فیلم اسکورسیزی است برسد و سپس ویژگی های دالایی لامای چهاردهم را در فیلم بررسی شد.

در ادامه جلسه دکتر روحانی به بررسی نمادشناسی آیین بودایی و نمادهای به کار رفته در فیلم پرداخت و در پایان جنبه های اجتماعی و سیاسی شخصیت دالایی لاما در آیین بودایی را بررسی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − سیزده =