مدرسه دراماتورژی قرآن کریم

نشست تخصصی دراماتورژی قرآن کریم با موضوع بررسی امکانِ رمانِ دینی

پنجاه و نهمین نشست تخصصی دراماتورژی قرآن کریم
با موضوع: “امکانِ رمانِ دینی در سایه ی ارتباطِ نبی و نویسنده با تکیه بر قرآن”
با حضور جناب آقای ابراهیم اکبری دیزگاه سه شنبه 6 آذر ماه در مدرسه اسلامی هنر برگزار شد
نویسنده رمان برکت جلسه را با این پرسش آغاز کرد، نویسنده کیست؟ ایشان مقدماتی چند را در جهت ارائه پاسخی منسجم بیان کردند و در آخر تعریفی که ارائه شد بدین محتوا بود که نویسنده ی رمان در دوران مدرن از عالمی روایت می کند که میزان و ملاک در آن عالم انسان است. اما نویسنده رمان دینی باید مانند نبی از عالمی دیگر سخن بگوید.
ایشان در ادامه اذعان داشتند که نبی، رابط میان انسان و خداست. رمان نویس و نبی واجد یک نقطه اشتراکی در طریقت اند و هر دو حامل خبرند.
نبی حامل خبری از جانب خداست برای انسان ها
تجربه ی نوشتن، تجربه ای نبوی است، به هر میزان که این تجربه به تجربه نبوی نزدیک تر شود، اثر به وجود آمده دینی تر می شود. قیامت اندیشی اصلی ترین پیام انبیا بوده است و نویسنده دینی نیز باید این اصل را مد نظر خود داشته باشد، به هر اندازه که نویسنده قیامت اندیش باشد، شباهت او به نبی نیز بیشتر می شود.
از آنجایی که نویسنده هم مثلِ نبی  “خبر” می آورد و جانِ مردم را تازه می کند، طراوات می بخشد و زنده می کند؛ می تواند مظهرِ اسم جلاله محیی باشد از این رهگذر نویسنده ی دیندار می تواند به دست و دهانِ نبی خیره شود و شبیه او شود و نور دهد.
نبی بر اساس بینشی که دارد آینده را در افقی قبل از وقوعش می بیند، نویسنده نیز باید به این آگاهی برسد که بتواند چنین توانایی را در آثار خود لحاظ کند.
اراده نویسنده نبوی معطوف به حرکت از سمت ظلمت به نور است و باید اثری که تولید می شود واجد سه شرط باشد:
1.  محیی باشد، بدین توضیح که اثر بتواند دل های مرده را زنده کند.
2.  هادی باشد.
3.  نور باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 5 =