مدرسه دراماتورژی قرآن کریم

جوهره اصلی سینما واقعی پنداشتن امر غیر واقعی است

پنجاه و دومین نشست علمی تخصصی دراماتورژی قرآن کریم با حضور جناب آقای دکتر اربابی برگزار شد. ایشان علاوه بر سوابق اجرایی متعددی که داشته اند نگارش چندین فیلمنامه سینمایی را هم در کارنامه عملی خود دارند.

موضوع این نشست علمی رویکردها و روش ها در دراماتورژی قرآن کریم بود. در ابتدای جلسه ایشان چند مقدمه کوتاه در باب اهمیت فیلمنامه بیان کردند. رئيس مركز علمي كاربردي رسانه عقیده داشتند که فیلمنامه سنگ بنای اصلی سینماست و مهم ترین عنصر خلاقانه یک اثر سینمایی فیلمنامه است.

ایشان در ادامه جلسه پس از بیان چندین فرض و تحلیل قرار دادن روابط میان فروض ارائه شده به نتیجه رسیدند که  جوهره اصلی سینما واقعی پنداشتن امر غیر واقعی است به عبارت دیگر به همان شکلی که در شعر اکذب، احسن است در سینما نیز واقع پنداری مخاطب از یک اثر بصری مصنوع نیز  سبب بالارفتن عیار یک اثر سینمایی می­ شود خلاصه کلام  ایشان این بود که هر چقدر سینما به واقعیت نزدیک باشد به نظر می ­آید از سینما به معنای سینما دورتر می­ شود.

معاون اسبق آموزش و پژوهش دانشگاه صدا و سیما اذعان داشتند مهم ترین آسیبی که سینمای ایران در این سالها خورده است عدم توجه به مساله واقعیت گرایی است بدین‌صورت که در تمامی آثار به گونه ­ای حالت مستندانگاری رعایت شده است و این رویکرد  به دلیل دیدگاه­ های حاکمیتی و نوع تفسیر و تاویل مسئولین  از سینما بوده است.

دکتر اربابی اذعان داشتند که اگر فیلمنامه نویس فرآیند تبدیل یک مفهوم، شخص و یا یک ماجرا را به فیلم در فرم  مناسبی پرداخت نماید سبب رضایت مخاطب و انتقال مفهوم و معنا به صحیح ترین شکل می ­شود.

نشست ­های تخصصی دراماتورژی قرآن کریم، هر هفته در مدرسه اسلامی هنر برگزار می­ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − شانزده =