مدرسه دراماتورژی قرآن کریم

دراماتورژی متون مقدس در سینما-اکران فیلم first reformed

گزارش دومین جلسۀ کارگاه دراماتورژی متون مقدس در سینما

اکران فیلم first reformed

موضوع جلسه: روح زمانه در دراماتورژی متن مقدس

مهمان: دکتر موسوی گیلانی

دومین جلسۀ کارگاه دراماتورژی متون مقدس در سینما به بررسی و نقد فیلم first reformedساختۀ پل شریدر، کارگردان و فیلمنامه نویس مشهور سینمای هالیوود، اختصاص داشت.

در این جلسه پس از اکران فیلم در سینما آیه، دکتر موسوی گیلانی در جلسه ای تحت عنوان روح زمانه در دراماتورژی متون مقدس، به بررسی وجوه الهیاتی و سینمایی این فیلم پرداخت.

وی ابتدا با معرفی کتاب «سبک استعلایی در سینما» نوشتۀ پل شریدر به جایگاه مهم او در دنیای سینما اشاره کرد. وی در ادامه با اشاره به پرسش های فلسفی و الهیاتی نوین به اهمیت تلاقی هنر و اندیشه برای طرح و تمرکز بر بحران های بشری تأکید کرد.

دکتر موسوی تلاش شریدر در طرح ارادۀ بشر بر رفع بحران های خودساخته را ستود اما به لحاظ فنی فیلم را فاقد استانداردهای لازم خواند.

در ادامه آقای رحیمی فر، مدیر جلسه، به ظرافت های متعدد فیلمنامه و طرح داستان اشاره کرد و اثر شریدر را در پیوند مسائل الهیاتی و بحران های مدرن، اثری درخشان و موفق خواند.

در انتهای جلسه نیز مسئلۀ نسبت دنیای اسلام و بحران های امروزین بشر طرح شد و شکاف ها و آسیب های موجود در اندیشه معاصر اسلامی در رابطه با این مسائل بررسی گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 5 =