سومین نشست تخصصی دین و داستان با حضور دکتر مهدی حمیدی پارسا در مدرسه اسلامی هنر برگزار شد.

سومین نشست تخصصی دین و داستان عصر دوشنبه چهارم دی‎ماه 1396 با حضور دکتر مهدی حمیدی پارسا و در موضوع «نسبت دین و رمان» و «امکان رمان دینی» در مدرسه اسلامی هنر برگزار شد.

دکتر حمیدی پارسا در آغاز به بیان ویژگی‎ها و تعریف رمان براساس نظریه «میخائیل باختین» پرداخت و رمان را ژانری ادبی دانست که به فردیت توجه می‎کند و تردید را در هر سه ضلع خواننده، شخصیت‎های رمان و نویسنده می تواند داشته باشد. گونه‌‎ای که فقدان قطعیت و فرجام‎نایافتگی جزو ویژگی‎هایش است.

دکتر پارسا فرجام‎نایافتگی را به گونه‌‎ی رمان و نگاه بیرونی به رمان اختصاص داد و با تمام بودن یا نبودن درونی یک رمان و پایان باز و بسته بودنش یکی ندانست.

مدیر مدرسه دراماتورژی مدرسه اسلامی هنر دین را هدایتی دانست که از طرف خدا برای انسان می‎رسد و امر دینی را امری برشمرد که با نیت دینی در مسیر هدایت قرار بگیرد.

دکتر حمیدی پارسا در جمع‌بندی سخنانش تصریح کرد:

نمی‎توانیم به رمان دینی به عنوان یک ابژه‎ی بیرونی قائل شویم و اشاره کنیم و بگوییم داریم یا نداریم. بلکه باید از مواجه‌ی دینی با رمان سخن بگوییم که در دو سطح مطرح می‎شود:

یک. مواجهه‌ی نویسنده

دو. مواجهه‌‎ی خواننده

«دین و داستان» نشستی تخصصی است درباره‎ی ارتباط «ادبیات دینی» و «ادبیات داستانی» که هر دو هفته یک‎بار عصر دوشنبه ساعت 16 در مدرسه اسلامی هنر برگزار می‎شود و حضور تمامی علاقمندان در آن آزاد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − شش =