انیمیشنسازی سهبعدی چیست؟
انیمیشنسازی سهبعدی فرآیند خلق شخصیتها، محیطها و داستانهای پویاست که با استفاده از نرمافزارهای پیشرفته زنده و پویا میشوند و شکل واقعی پیدا میکنند. برخلاف انیمیشنهای دوبعدی، در این سبک همه چیز عمق و واقعگرایی دارد؛ شخصیتها حرکت میکنند، نور و سایه واقعی هستند و فضاها به طرزی خیرهکننده شبیه دنیای واقعی میشوند.
این هنر در فیلمهای سینمایی، بازیهای ویدئویی، تبلیغات و حتی شبیهسازیهای علمی استفاده میشود. جذابیت انیمیشن سهبعدی در این است که هیچ محدودیتی برای تخیل وجود ندارد؛ هر چیزی که بتوانید تصور کنید، میتوانید بسازید.
اگر به خلق دنیاهای جدید و داستانهای جذاب علاقه دارید، انیمیشنسازی سهبعدی دقیقاً همان چیزی است که دنبالش هستید.
در کارگاه انیمیشنسازی سهبعدی چه خواهد گذشت؟
این دوره آموزشی ویدیویی یک برنامه جامع و کاربردی برای علاقهمندان به انیمیشن سهبعدی است. با تمرکز بر اصول پایه انیمیشن، این دوره شما را از مبانی تا تکنیکهای پیشرفته همراهی میکند. در طول این دوره، با قوانین انیمیشن، تنظیمات اولیه در نرمافزار مایا، و اهمیت گراف ادیتور آشنا خواهید شد.
با تمرینهای مختلف مانند بانسینگ بال و برخورد توپ، مفاهیم وزن و انرژی، کشیدگی و فشردگی، و حرکات همپوشانی را به صورت عملی یاد میگیرید. همچنین، اصول پلنینگ و بلاکینگ، و نحوه اجرای اسپلاین و تمیز کردن گراف ادیتور را خواهید آموخت.
یکی از بخشهای هیجانانگیز این دوره، آشنایی با انیمیت راه رفتن و تحلیل ویدیوی رفرنس راه رفتن است. با شروع بلاکینگ و مراحل اسپلاین، تا رسیدن به پولیش و رفع مشکلات نهایی، تمام مراحل را به صورت دقیق بررسی میکنید.
با گذراندن این دوره، شما درک اصولی و عمیقی از انیمیشن پیدا میکنید و با اصطلاحات صحیح روز دنیا در انیمیشن آشنا میشوید که شما را آماده بازار کار خارجی میکند و آماده ورود به دوره پیشرفته میشوید.
معرفی و مرور قوانین انیمیشن
در ابتدا، با معرفی قوانین انیمیشن شروع میکنیم که شامل تایمینگ و اسپیسینگ، اسکواش و استرچ، و حرکات همپوشانی، آرکها و انیمیت پوز تو پوز میباشد. همچنین جنبههای مختلف قوانین ۱۲ گانه انیمیشن را بررسی میکنیم و نیاز به طراحی برای انیمیت سهبعدی را مورد بحث قرار میدهیم. سپس تنظیمات اولیه در نرمافزار مایا را آموزش میدهیم و با تمرین بانسینگ بال در مایا این بخش را به پایان میرسانیم.
گراف ادیتور
در بخش دوم، اهمیت و انواع پلنینگ را توضیح میدهیم و با گراف ادیتور آشنا میشویم. همچنین، ایز و فست در گراف ادیتور را بررسی میکنیم و با تمرین بانسینگ بال پیشرفته، مهارتهای خود را بهبود میبخشیم.
وزن و انرژی
در بخش سوم، اهمیت و توضیح انرژی در انیمیت را بررسی میکنیم و با تفکیکپذیری و تغییر جهت انرژی از طریق تمرین برخورد توپ آشنا میشویم. سپس، مفهوم وزن و عوامل موثر بر وزن (عمودی) را با تمرین بررسی کرده و تفاوت وزن در جهات مختلف (افقی) را توضیح میدهیم و تمرین مربوطه را انجام میدهیم.
کشیدگی و فشردگی
بخش چهارم به توضیح و خصوصیات اسکواش و استرچ میپردازد و پوزهای اسکواش و استرچ را با رسم شکل بررسی میکنیم. سپس تمرین اسکواش و استرچ روی بانسینگ بال را شروع میکنیم و حالات گراف ادیتور در تمرین اسکواش و استرچ را توضیح میدهیم.
پلنینگ و بلاکینگ
در بخش پنجم، ریتم و تکسچر در زیباشناسی انیمیت را توضیح میدهیم و تمرین بال کورس و مثالهای تکسچر در انیمیت را بررسی میکنیم. همچنین انواع آرک در انیمیت، اشتباهات رایج در تمرین، نحوه پلنینگ کردن یک پلان و آنالیز آن را آموزش میدهیم و شروع به بلاکینگ در نرمافزار میکنیم.
Ball course and spline
بخش ششم به مرور دوباره و شروع بلاکینگ پلاس میپردازد و اضافه کردن اسکواش و استرچ و توضیح هنگ تایم را بررسی میکند. سپس مرحله اسپلاین و نکات ضروری برای حس انیمیت را توضیح داده و اسپلاین را اجرا کرده و گراف ادیتور را تمیز میکنیم.
Overlapping actions
در بخش هفتم، حرکات همپوشانی را با مثال توضیح میدهیم و رابطه وزن و جنس و زیبایی با حرکات همپوشانی را بررسی میکنیم. همچنین، لزوم ایز این و ایز اوت در ابتدا و انتهای حرکت را توضیح داده و آنالیز آرک، اکستریمها و پوزها را انجام میدهیم. سپس بخشهای حرکت همپوشانی و اشتباهات رایج در تمرین را بررسی میکنیم.
Pendulum course
در بخش هشتم، تمرینهای مختلف را بررسی کرده و کانتر انیمیت و استایلهای مختلف انیمیت را توضیح میدهیم. سپس اسپیسینگ لید و فالو آونگ، پوز ایز و فست لید در آونگ، و نکات زیباشناسی اسپیسینگ در انیمیت را آنالیز میکنیم. همچنین از لرزش در انیمیت برای نشان دادن تخلیه انرژی استفاده میکنیم و تمرین جلسه را با مثال توضیح میدهیم.
انیمیت راهرفتن
در بخش نهم، آنالیز راه رفتن انسان را بررسی کرده و پوزهای بهینه راه رفتن را معرفی میکنیم. سپس آنالیز فنی پوزهای راه رفتن و ویدیو رفرنس راه رفتن را انجام داده و شروع به بلاکینگ پوزهای راه رفتن در نرمافزار میکنیم.
بلاکینگ راهرفتن
در بخش دهم، زمانبندی پوزهای بلاکینگ را توضیح داده و لزوم ترتیب پوز زدن در انیمیت پوز تو پوز را بررسی میکنیم. همچنین روتیتهای پلویس را بررسی کرده و مرحله اسپلاین و نکات تمیز کردن گراف ادیتور در پلویس راه رفتن را آموزش میدهیم. سپس سه مرحله مهم اسپلاین گراف ادیتور را آشنا شده و گراف پاها را تمیز میکنیم.
مراحل اسپلاین راهرفتن
بخش یازدهم به دلیل و اهمیت ترتیب تمیز کردن در اسپلاین پرداخته و انتقال وزن پلویس در راه رفتن را آنالیز میکند. همچنین اکستریم پوزهای ویت شیفت را اعمال کرده و آنالیز روتیت محور زد و محور ایکس را انجام میدهیم.
پولیش
در بخش دوازدهم، مرحله پس ۳ را توضیح داده و اسکواش و استرچ روی کاراکتر را آنالیز و اعمال میکنیم. سپس مرحله پولیش و نحوه اجرا را توضیح داده و نحوه ایجاد اورلپ ریز با آفست و روشهای رفع تیک زانو در راه رفتن را بررسی میکنیم.
این کارگاه به درد چه کسانی میخورد؟
این دوره برای هر کسی که میخواهد مهارتهای انیمیشن سهبعدی خود را به سطح حرفهای برساند، بسیار مناسب است. اگر به دنبال یک آموزش کامل و تخصصی در زمینه انیمیشن سهبعدی هستید، این دوره برای شما طراحی شده است. منتظر شما هستیم تا با هم دنیای هیجانانگیز انیمیشن سهبعدی را کشف کنیم!
بازار این کارگاه کجاست؟
صنعتهای بزرگی مثل فیلمسازی، بازیسازی، تبلیغات، معماری و حتی آموزش به شدت به متخصصهای انیمیشن سهبعدی نیاز دارند. مایا یکی از حرفهایترین نرمافزارهای حوزۀ انیمیشنسازی است که در تولید انیمیشنهای مشهور هالیوود و بازیهای مطرح دنیا استفاده میشود.
با یادگیری این مهارت میتوانید در پروژههای داخلی و بینالمللی همکاری کنید. به عنوان فریلنسر در بازارهای جهانی درآمد دلاری کسب کنید. در تیمهای خلاق کار کنید و آیندۀ شغلی متفاوتی بسازید.
بازار کار این حوزه دائماً در حال رشد و نیازمند افراد متخصص است. با ورود به این مسیر، شما یک قدم جلوتر از بقیه خواهید بود.
سرفصلهای دوره
- معرفی و مرور قوانین انیمیشن
- گراف ادیتور
- وزن و انرژی
- کشیدگی و فشردگی
- پلنینگ و بلاکینگ
- Ball course and spline
- Overlapping actions
- Pendulum course
- آشنایی با انیمیت راهرفتن
- بلاکینگ راهرفتن
- مراحل اسپلاین راهرفتن
- پولیش
دقایقی از کارگاه
توجه:
کارگاه انیمیشنسازی سهبعدی بهصورت ضبطشدهٔ و به شکل آنلاین در اختیار شما قرار میگیرد.
پس از خرید دوره قفل جلسات باز میشود (حتما باید وارد حساب کاربری شده باشید).
سوالات خود را در تلگرام و ایتا به نشانی isoapr_admin و تلفن تماس: ۰۲۵۳۷۸۳۰۸۱۱ و همچنین از طریق آیکن چت آنلاین سایت از ما بپرسید.
صفحات رسمی ما را در شبکههای اجتماعی با شناسه isoapr دنبال کنید.