مدرسه فقه هنر

رونمایی از کتاب مجموعه مقالات نخستین همایش ملی فقه هنر (اسفندماه 1395)

 

آیین رونمایی از کتاب «مجموعه مقالات نخستین همایش ملی فقه و هنر» با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی برگزار شد.

 

همایش ملی فقه و هنر به همت شورای فرهنگ عمومی کشور و همکاری مدرسه اسلامی هنر، در دی‌ماه سال 1394 برگزار شد و مورد توجه رهبرمعظم انقلاب اسلامی قرار گرفت.

در دیدار دست‌اندرکاران همایش «فقه و هنر» با رهبر معظم انقلاب اسلامی، ایشان با اشاره به اهمیت موضوع هنر و اظهار خرسندی از ورود حوزه‌ علمیه به مقوله‌ فقه هنر، بیان کردند: «هنر، امری مبارک و انسانی، زاییده‌ تخیل قوی و ذوق وافی و جزء زندگی انسان است و در میان فقها و در حوزه‌های علمیه نیز همواره هنرمندان برجسته‌ای در شاخه‌ی شعر و ادب وجود داشته‌اند.»

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی، «تحقیق، عمق‌یابی و تبیین فقه هنر برای جامعه» را کاری مبارک و لازم خواندند و خاطرنشان کردند: «فقه، متکفّل همه‌ امور زندگی بشر است و هنر نیز یکی از همین امور است که باید فقه به آن بپردازد.»

به منظور تحقق بیانات مقام معظم رهبری در این حوزه، کتاب نفیس «مجموعه مقالات همایش ملی فقه و هنر» با هدف تعمیق و توسعه پژوهش‏‌های فقهی و اجتهادی در حوزه مسائل تخصصی به چاپ رسیده است.

در این آیین همچنین عملکرد گذشته حوزه علمیه در عرصه فقه و هنر، درباره چارچوب نظری، برنامه‌های آینده و فرصت‌ها و چالش‌های پیش‌روی این حرکت علمی گفت‌وگو خواهد شد.

ابعاد محتوایی مقالات، مباحث مربوط به روش‏شناسی فقاهت هنر تا بررسی زمان‏بندی احکام منصوص هنر، مباحث درون فقهی مانند بازپژوهی‌های احکام و اصطلاحات مرتبط با هنر، تحلیل جایگاه عرف در فقه هنر، نقش انگیزه و محتوا در احکام هنر و مباحث پیرامون حاکمیت اسلامی و هنر را دربرمی‌گیرد.

 

آیین رونمایی از کتاب «مجموعه مقالات نخستین همایش ملی فقه و هنر» عصر سه‌شنبه 3 اسفندماه 1395  با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استادان حوزه و دانشگاه، مسئولان و صاحب‌نظران عرصه‌های فرهنگ و هنر در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 5 =