مدرسه فقه هنر

پرداختن به مباحث دینی سینما در همایش فقه و هنر

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست ظهر امروز طی نشست خبری در سالن جلسات مدرسه اسلامی هنر برگزار شد، از برگزاری دو همایش ملی فقه هنر در دوره‌های گذشته یاد و اظهار کرد: این دو همایش به حوزه تولید محتوا پرداخته و مقالات و دستاوردهای علمی مناسبی را به دنبال داشته است.

وی ضرورت برگزاری سومین همایش فقه و هنر را پرداختن به مباحث دینی در حوزه سینما دانست و عنوان کرد: این همایش در بالاترین سطح فقهی دنبال می‌شود و جمعی از اساتید سطح یک خارج فقه و اصول در این همایش حضور خواهند داشت.

ناظر علمی سلسله همایش‌های ملی فقه هنر با اشاره به اینکه جمعی از اساتید حوزه علمیه قم و سینماگران در این همایش نقش‌آفرینی می‌کنند، تصریح کرد: در تعیین اولویت‌های پژوهشی و فقهی از اساتید فقه و سینما استفاده کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: مباحث فقهی و حقوقی را اندیشمندان حوزه و دانشگاه عهده‌دار هستند اما در این مباحث به غیر از مباحث نظری، تئوری فقهی و حقوقی مباحث مصداق‌شناسی و موضوع‌شناسی مطرح است که متخصصان باید موضوع را به صورت کامل بیان کنند و بعد از آن محققان فقه و حقوق نظر خود را ارائه دهند.

علیدوست از ورود مدرسه اسلامی هنر به فقه مجسمه یاد کرد و گفت: در حوزه فقه موسیقی نیز مقالاتی ارائه شد که این مقالات محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی طرح بحث شده و نتیجه بحث امکان دارد به تحولی در حکم منجر می‌شود هر چند انتظار نیست که بعد از چند مقاله یا همایش فتواها تغییر کند و به صورت مستقیم در حوزه هنر اثرگذار باشد اما در ابتدای کار آثار این دستاوردهای علمی در میان اندیشمندان و آثار آن‌ها قابل مشاهده خواهد بود.

دبیر علمی سومین همایش ملی «فقه هنر» با بیان اینکه سینمای فعال و دینی می‌تواند تاثیرگذاری مثبت بسیاری در جامعه داشته باشد، گفت: هر چقدر پدیده‌ای زنده‌تر و کارآمدتر باشد پرداختن به فقه آن نیاز بیشتری دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =