چرا باید سعدی بخوانیم؟
در کل تاریخ ادبیات فارسی تنها به معدودی از افراد لقب «استاد» دادهاند؛ رودکی را «استاد شاعران» خواندهاند، فردوسی را «استاد توس»، و سعدی را «استاد سخن»!
در کلام سعدی شعر و موسیقی شگفتانگیزی جریان دارد و او طوری کلمات را به استخدام خود درمیآورد که در آثار کمتر شاعر و سخنور دیگری دیده شده است. سعدی از زبان فارسی استفادههای متنوعی کرده است؛ او هم عاشقانه گفته، هم پند و اندرز داده، هم قصیده و مدح گفته…
ما معمولاً متنی را مینویسیم و سپس آن را ویرایش یا بازنویسی میکنیم یا میسپاریم به ویراستاری آموزشدیده و کاربلد تا آن را بِویراید (ویرایش کند)! البته اگر به این ویراستار دست پیدا کرده باشیم. پس اگر خودمان هم در گام نخست نویسندۀ متنی باشیم، در گام دوم ویراستار آنیم. بماند که با یادگیری دانشمهارت ویرایش میتوانیم ویراستار متنهای دیگران هم باشیم. حال اگر از پاکیزهنوشتن یا ویرایش اطلاع دقیقی نداشته باشیم و بخواهیم متنی را بویراییم، نخستین پرسش ذهنآزارمان این خواهد بود: با این متن چه کنم؟
هوش مصنوعی به عنوان یک فناوری نوظهور، با دگرگون ساختن روشها و ایجاد نظامی نوین از مفاهیم و تجربههای انسانی، تأثیرات آشکاری را در زندگی ما ایجاد کرده است. این فرآیندها با بروز نگرانیهای ویژهای در دگرگونی کسبوکارها به ویژه در حوزۀ فرهنگ و هنر همراه بوده است. آنچه اشاره شد در حالی است که اقتصاد هنر و شکلدهی به یک کسبوکار در عرصه هنر، در طی تاریخ همواره با پیچیدگیهای متعددی توأمان بوده است. مباحثی چون کمبود منابع کار هنری، رقابت، عدم درک متقابل میان هنرمند و سفارشدهندگان، و در نهایت عدم وجود صرفه اقتصادی از مواردی است که از نظرگاههای مختلف مورد بحث و توجه قرار گرفتهاند…
مموآر (Memoir) در زبان فارسی معادل مشخصی ندارد و از این رو آن را با همان لفظ فرانسه میخوانند و مینویسند. مموآر همان خاطرهنویسی است؟ یا زندگینامهنویسی؟ مموآرنویسی نه خاطرهنویسی است نه زندگینامهنویسی! پس چیست؟ مموآر نوشتهای است که به یک گوشه از زندگی شما میپردازد نه همۀ آن. شاید فکر کنید پس مموآر داستانی در مورد «من» است اما اشتباه است. مموآر دربارۀ چیزی است که شما تصویر آن هستید. در مموآرنویسی شما موضوعی را که میخواهید حول آن سخن بگویید مشخص کرده و نگاه و موضع خود را نسبت به آن موضوع میگویید و با بیان تکهها …
در دوره نویسندگی خلاق میفهمیم که «نوشتن» ترس ندارد و کمکم با کلمهها دوست میشویم. در دوره داستاننویسی مقدماتی به صورت تخصصی به داستان و شناخت عناصر آن میپردازیم. یاد میگیریم که ساختار داستانی به چه شکل است و ویژگیهای یک داستان خوب چیست. در دوره داستاننویسی پیشرفته تکنیکهای بیشتری در داستاننویسی میآموزیم. و در تمام این مدت خرده داستانهایی هم مینویسیم. اما تا حرفهای شدن، تا نوشتن داستانی در خور نشر، فاصله داریم. کارگاه تخصصی داستان با حمید بابایی برای تحقق این گام نهایی است. در پایان هر کارگاه حمید بابایی، داستانهای هنرجویانش به انتشار یک مجموعه داستان منتهی میشود…
در این کارگاه میخواهیم دربارۀ مادر حرف بزنیم. ابتدا هویت، چیستی، کیستی مادر و بعد پیدا کردن نسبت آن با خودمان که روزی مادر داشتیم و شاید روزی مادر شدیم یا حتی شویم. دربارۀ بودن و نبودنش، داشتن و نداشتنش، شدن و نشدنش. این کارگاه مجلسی است در بزرگداشت و ستایش اولین میزبان در روایت مایی که مهمانش بودیم: «مهمان مامان». این کارگاه، کار پایانی دارد و قرار است مجموعه روایتهای این کارگاه در قالب کتاب چاپ و منتشر شود.