مجازی
مموآر-دو: مهمان مامان
تعداد هنرجو
0 هنرجو
تعداد جلسات
6 جلسه
ضبط
مجازی با حضور آنلاین استاد
طول دوره
هرجلسه 120 دقیقه
پشتیبان
زمان برگزاری چهارشنبه‌ها ساعت 17 تا 19
گواهی پایان دوره
مدرک معتبر دارد (با نشان یونسکو)
کار پایانی
شروع دوره آبان ماه 1403

1 میلیون و 700 هزار تومان

مموآرنویسی چیست؟

مموآر (Memoir) در زبان فارسی معادل مشخصی ندارد و از این رو آن را با همان لفظ فرانسه می‌خوانند و می‌نویسند. مموآر همان خاطره‌نویسی است؟ یا زندگی‌نامه‌نویسی؟ مموآرنویسی نه خاطره‌نویسی است نه زندگی‌نامه‌نویسی! پس چیست؟

مموآر نوشته‌ای است که به یک گوشه از زندگی شما می‌پردازد نه همۀ آن. شاید فکر کنید پس مموآر داستانی در مورد «من» است اما اشتباه است. مموآر دربارۀ چیزی است که شما تصویر آن هستید.

در مموآرنویسی شما موضوعی را که می‌خواهید حول آن سخن بگویید مشخص کرده و نگاه و موضع خود را نسبت به آن موضوع می‌گویید و با بیان تکه‌ها و گوشه‌هایی از تجربۀ زیسته‌تان، نگاه خود را مستدل می‌کنید. مثلاً موضوع «سوگواری» است و موضع شما این است که «سوگواری فرآیندی است که باید به آرامی از آن عبور کرد وگرنه ممکن است برای همیشه در آن بمانیم.» اکنون از صحنه‌هایی از زندگی‌تان که این نگاه، حاصل آن بوده است، می‌نویسید.

به عبارت دیگر، مموآر عمیقاً ذهنی است و برای مخاطبی که مموآرِ شما را می‌خواند، برداشت و دیدگاه شما از آن اتفاق یا تجربه اهمیت دارد و می‌خواهد بداند، وگرنه همه می‌دانند برای هر اتفاق زندگی برداشت‌های دیگری هم می‌توان داشت.

مموآرنویسی تجربه‌ای گرانقدر و دلپذیر و چالش‌برانگیزی برای شماست. به این شاخۀ نوشتن، خوش آمدید.

در کارگاه مموآر نویسی چه خواهد گذشت؟

احتمالاً تنها میهمانی‌ای که بی‌خبر و مجوز دعوت می‌شویم، دنیاست و اولین میزبانش، «مادر».

مادر به مثابه زمین است و ما گل و گیاهی که درونش ریشه می‌زنیم، رشد می‌کنیم و از خاکش سر و تن را بیرون می‌کشیم. در آغوشش نفس می‌کشیم، از شیرۀ جانش می‌نوشیم، به پهلویش لگد می‌زنیم، از دوری‌اش گریه می‌کنیم و یک روزی و جایی، همان‌طور که از تنش جدا شدیم، آغوشش را ترک می‌کنیم. ولی جدایی حقیقی از مادر، مثل ترک زمین بیشتر به داستان‌های فانتزی و تخیلی می‌ماند، آن هم از ژانر تراژیک.

در این کارگاه می‌خواهیم دربارۀ مادر حرف بزنیم. ابتدا هویت، چیستی، کیستی مادر و بعد پیدا کردن نسبت آن با خودمان که روزی مادر داشتیم و شاید روزی مادر شدیم یا حتی شویم. دربارۀ بودن و نبودنش، داشتن و نداشتنش، شدن و نشدنش. این کارگاه مجلسی است در بزرگداشت و ستایش اولین میزبان در روایت مایی که مهمانش بودیم: «مهمان مامان».

این کارگاه، کار پایانی دارد و قرار است مجموعه روایت‌های این کارگاه در قالب کتاب چاپ و منتشر شود.

این کارگاه به درد چه کسانی می‌خورد؟

این کارگاه برای همه کسانی که به روایت‌نویسی و ناداستان علاقمندند مفید و مناسب است. البته که چنانچه دوره نویسندگی خلاق یا داستان‌نویسی مقدماتی را گذرانده باشید و عناصر داستان را بشناسید، بهرۀ بیشتر و عمیق‌تری از این دوره می‌برید.

سرفصل‌های دوره

  1. چیستی و کیستی میزبان؛ مادر
  2. اهمیت مادرانگی
  3. نسبت من با میزبان
  4. روایت من از مادر

لینک کوتاه دوره

https://isoa.ir/academy/?p=2270646

دیدگاهتان را بنویسید

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط و قوانین می باشد