بسته نخل
نخلها تنها درختانی هستند که بسیار شبیه انساناند؛ از قامت و طول عمر و جنسیت گرفته تا آنجا که سرش برود، خشک شده و برای همیشه میمیرد. این همانندی سبب شده نزد مردمان از ارزش و احترام ویژهای برخوردار باشد. دیدیم وقتی صحبت از فیلمنامه و نوشتن قصهٔ زندگی انسانهاست، چه گیاهی زیباتر از نخل […]
بسته زعفران
ایدههای داستانی، بذر زعفراناند در ذهن نویسنده. بذر را که میکاری، فرآیند رشد آغاز میشود؛ ساقه بالا میآید و غنچه میزند. اما همچنان که برداشت زعفران بسیار سخت است و از قدیم تا امروز، تنها راه، جمعآوری با دست بوده و بعد خشک کردن، تا رسیدن به زعفرانی که از جهت طعم، بو و رنگ […]
آشنایی با فیلمنامهنویسی
https://isoa.ir/academy/wp-content/uploads/2020/10/avc_zharfa.mp4?_=1 کارگاه مثنویخوانی (دفتر دوم) در این دوره بناست در محضر استاد حسینی ژرفا، متن مثنوی از دفتر دوم خوانده شود؛ تکیه بر درست خوانی و فهم متن میراث ماندگار ادب عرفانی فارسی و پرهیز از تأثیرپذیری از شرح کاملا نظری متقدمین از جمله اهداف این دوره است. در این دوره میخواهیم مثنوی را برای […]
فیلمنامهنویسی مقدماتی
اول فیلم بود یا فیلمنامه؟ از اوایل سدۀ 20 میلادی که اولین تصاویر متحرک بر روی نوارهای باریکی که «فیلم» نامیده شد، قرار گرفت تا اکنون که فناوریهای دیجیتال هم به کمک فیلمسازان آمده است، آنچه مردم را پای تصویر مستطیلی نگه میداشت، گیرایی قصهای بود که روایت میشد. اما قصهها و شخصیتهایشان باید جان […]
فیلمنامهنویسی پیشرفته
فیلمنامهنویسی به چه کار میآید؟ هر فیلمی برای ساختهشدن بیش از هر چیز نیاز به فیلمنامه دارد. فیلمنامه نه فقط مخصوص فیلمهای سینمایی و تلویزیونی است که فیلمهای تبلیغاتی، انیمیشن و بازیهای رایانهای نیز به فیلمنامه نیاز دارند. هنرجویان با شرکت در دورۀ فیلمنامهنویسی یاد میگیرند چطور یک فیلمنامۀ قوی برای چنین پروژههایی بنویسند. در […]
فیلمنامهنویسی مقدماتی
فیلمنامه چیست؟ فیلمنامه یک متن فنی است که جهت انتقال یک داستان از طریق صوت و تصویر، با علایم اختصاصی، تدوین میشود. در واقع فیلمنامه بخشی از یک اثر هنری است. قبل از تولید فیلم، فیلمنامه در اختیار کارگردان و بازیگران قرار میگیرد و بعد از پایان فیلمبرداری از بین میرود. فیلمنامه با داستان و […]
فیلمنامهنویسی پیشرفته
فیلمنامهنویسی چه اهمیتی دارد؟ نخستین قدم برای ساخت فیلم، داشتن فیلمنامه است؛ فیلمنامهای که بتواند قصه بگوید، حرف روز را بزند، به نقد اجتماعی و سیاسی بپردازد، قهرمان و اسطوره بسازد و سبک و ژانرهای گوناگون را به تصویر بکشد. یک فیلم خوب با فیلمنامهای شکل میگیرد که حسابشده نوشته شده باشد و قصهای بگوید […]
نمایشنامهنویسی
https://isoa.ir/academy/wp-content/uploads/2020/10/avc_shahmardi.mp4 نمایشنامهنویسی مقدماتی آشنایی با مفاهیم کلیدی تئاتر، درام و جهان بینی های حوزه نمایش نامه نویسی؛ فراگیری چگونگی خلق ایده و پرورش آن؛ تبدیل ایده به طرح اولیه و پرورش آن با شکل دهی شخصیتها و … برنامه درسی دوره جادوی تئاتر؛ آشنایی با کلیت تئاتر ( نمایش نامه نویسی) و هنر / جادوی […]
فیلمنامهنویسی مقدماتی
فیلمنامهنویسی دانش است یا مهارت؟ شباهت فیلمنامهنویسی با سایر دانشها در این است که یکسری قوانین و قواعد و نکاتی در آن وجود دارد که باید فراگرفت. اما نقطۀ تفاوتش اینجا است که گفتن و شنیدن و خواندن این قواعد بدون کار عملی هیچ فایدهای ندارد. درواقع فیلمنامهنویسی دانش نیست بلکه مهارت است؛ همانگونه که […]
بسته کاج
بسته آموزشی فیلمنامهنویسی مهدی داودآبادی درخت کاج در فرهنگ غربی و شرقی نماد است. در شرق دور نشانه نیکبختی و جاودانگی است و در غرب نماد تولد و سرزندگی و سال نو. وقتی درختی میتواند نماد نزدیکی فرهنگهای دور در شرق و غرب عالم باشد فیلمها چرا نتوانند؟ این کارگاه شامل دو دوره فیلمنامهنویسی مقدماتی […]