نویسندگی خلاق
نویسندگی خلاق چیست و چرا؟ گاهی دوست داریم ایده، فکر، تجریه و روایت خود را بنویسیم. خاطره یا داستانی که دوست دارد از هزار توی زهدانِ ذهن به دنیای کلمه و واژه بیاید ولی نمیشود. یعنی هر کاری میکنیم بنویسیماش انگار واژهای برای توصیف و نمایشش پیدا نمیکنیم. چند خطی مینویسیم و بعد نمیدانیم چطوری […]
نویسندگی خلاق
https://isoa.ir/academy/wp-content/uploads/2020/11/avc_azizi-a.mp4 نویسندگی خلاق به چه کار میآید؟ نویسندگی خلاق از رشتههای نوپای نویسندگی در جهان است و روانی قلمِ حاصل از یادگیری آن، برای فعالیت در شاخههای متعدد نوشتن مانند نامهنگاری، یادداشتنویسی، روزنامهنگاری، تولیدمحتوای سایت و کانال تلگرام و صفحۀ اینستاگرام به کار میآید. در این کارگاه، رویکرد ما داستاننویسی است. تمام تمرینات و تکالیف […]
نویسندگی خلاق
https://isoa.ir/academy/wp-content/uploads/1614/77/avc_sarkarpoor.mp4 نویسندگی خلاق نویسندگی خلاق را بیاموزیم تا بتوانیم در هر نوع قالبی بنویسیم: در دوره نویسندگی خلاق هیچ قالب نوشتاری آموزش داده نمیشود. نویسندگی خلاق میتواند پایۀ هر نوع قالبی باشد. مثل داستاننویسی، یادداشتنویسیروایتنویسی و… .پس تنها کار آن، همانطورکه از اسمش پیداست، پرورش خلاقیت است. در این دوره یاد میگیریم چطور حواس پنجگانهمان […]
داستاننویسی مقدماتی
داستاننویس شو! اگر کتابی هست که میخواهی بخوانی ولی هنوز نوشته نشده، دست به کار شو و بنویسش! شاید بپرسید از کجا بدانم استعداد نویسندگی دارم؟ رابرت بنچلی، فیلمنامهنویس امریکایی، بعد از پانزده سال نوشتن و معروف شدن، گفت که تازه فهمیدم هیچ استعدادی در نوشتن ندارم ولی به دلیل شهرتم دیگر نمیتوانستم این کار […]
داستاننویسی مقدماتی
چرا داستان بنویسیم؟ در طول تاریخ بشر، بسیار داستان نوشته شده و بسیار داستان عاشقانه؛ اما هر داستانی و هر عشقی حال و هوای منحصربهفرد خود را دارد. چرا چنین است؟ چون ما انسانها هر یک منحصربهفردیم و تجربۀ ویژۀ خودمان را از زندگی داریم. همه عاشق میشویم اما قصۀ عشقمان و احساسمان نسبت به […]
داستاننویسی پیشرفته
چرا داستان مینویسیم؟ انسانها ذاتاً قصهگو هستند. از آن زمان که آتش را کشف کردند و توانستند اوقاتی در ظلمات شب را کنار هم دور آتش بیدار بمانند، احتمالاً برای هم قصۀ تلاشها و درگیریهای طول روزشان با حیات وحش را پر اغراق و جذاب تعریف میکردهاند. خیلی از آموزهها و تجربیات و پندها در […]
داستاننویسی تکمیلی (دورۀ اول: نامههای یوسا)
نویسندگی نیاز به آموزش دارد؟ «همه قبول دارند که برای موسیقی، نقاشی، طبابت، حتی رانندگی و خیلی چیزهای دیگر باید آموزش دید اما خیال میکنند برای نوشتن نیازی به آموزش نیست و همین که قلمی باشد و کاغذی، کافی است. نتیجه چه میشود؟ رکود فعلی ادبیات داستانی ایران که یکی از مهمترین دلایلش همین باور […]
داستاننویسی تکمیلی (دورۀ دوم: سبکشناسی)
چرا ادبیات؟ هیچ شکوهی را نمیتوان بالاتر از ادبیات جُست. ادبیات دنیای ما را توسعه، و رواداری را در ما پرورش میدهد. کسی که مینویسد نیازی به تراپیست پیدا نمیکند؛ خودِ ادبیات ما را تراپی و درمان میکند. چرا که ما در داستانهایمان از کمبودها، ترسها و حقارتهایمان مینویسیم و همین تخلیه کردن، به زبان […]
رماننویسی
رماننویسی از چه قرار است؟ رمان دارای پیشینهای است که به زعم بسیاری، دوران اوجش سپری شده و اکنون در دوران افول آن هستیم. به زعم برخی دیگر مثل اسماعیل کاداره، نویسندۀ آلبانیایی، هنوز هزار سال از عمر رمان باقی مانده است؛ به این معنا که حالا حالاها انسان به رمان نیاز دارد. رمان گونهای […]
کارگاه تخصصی داستان (دورۀ اول)
در دوره اول کارگاه تخصصی داستان چه میکنیم؟ در این دوره هنرجو سلوکی را آغاز میکند برای خلق یک اثر داستانی، برای خلق جهانی که آن را فهمیده، زیسته و تجربه کرده است؛ با زبانی پیراسته و نثری پاکیزه. قرار است شرکتکنندگان به سمت بازآفرینی دنیایشان در قالب کلمات قدم بردارند. در این کارگاه تکنیکهای […]
کارگاه تخصصی داستان (دورۀ دوم)
در دورۀ دوم کارگاه تخصصی داستان چه میکنیم؟ آنچه در این دوره دنبال میشود آموزش فنون و مهارتهای نوشتن در فضایی خلاق، جذاب و پویا؛ و رسیدن به تجربیاتی شگرف و باارزش در نوشتن است. این دوره در ادامۀ دورۀ اول کارگاه تخصصی داستان است. در دوره دوم کارگاه تخصصی داستان چه خواهد گذشت؟ در […]
داستاننویسی کودک مقدماتی
چرا داستاننویسی کودک یاد بگیریم؟ شنیدن قصه برای بچهها خیلی جالب است چون انتظارآفرینی دارد و آنها میخواهند بدانند بعدش چه میشود. اما برای هر پدر و مادری که قصه میگوید اتفاق افتاده که بچهها از آنها خواستهاند که قصهای را بارها و بارها تعریف کنند. حتی اگر والدین موقع تعریف کردن، به خاطر خستگی، […]
داستاننویسی کودک پیشرفته
در کارگاه داستاننویسی کودک پیشرفته چه خواهد گذشت؟ در این کارگاه اول به سراغ داستاننویسی کودک در حوزۀ مضامین مذهبی میرویم و به این میپردازیم که آیا تمام روایات و اتفاقاتی که در منابع دینی و مذهبی هستند قابلیت تبدیل به داستان کودک را دارند؟ چطور باید فهمید که چه مضمون و روایتی را به […]
داستاننویسی نوجوان مقدماتی
داستاننویسی برای نوجوان چه فرقی با داستان بزرگسال دارد؟ کتابهایی که در دوران نوجوانی میخوانیم شاید اولین کتابهای جدی زندگیمان باشند. آنها ما را به دنیایی میبرند که تاکنون تجربهشان نکردهایم. لذت یک زندگی جدید را به ما هدیه میدهند. به بعضی رؤیاهایمان در دل این کتابها دست مییابیم و دوستان زیادی لابلای کلمات آنها […]
طنزنویسی
طنزنویسی را میشناسیم؟ مگ گراهیل در تعریف طنز میگوید:«اثری ادبی که با استفاده از بذله، وارونهسازی، خشم و نقیضه، ضعفها و تعلیمات اجتماعی جوامع بشری را به نقد میکشد». به عبارت دیگر، ادبیات طنز، چه به شکل نظم و چه نثر، جنبههای نامطلوب رفتار بشری و رویههای نامتناسبی که در جامعه و در حاکمیت، جاافتاده […]
بسته پسته
داستان نویسی درخت پسته را دیدهاید؟ درخت قشنگی است. میوهاش هم که به خاطر پرخاصیتی برای مغز و تفکر توصیه شده و خندانیاش هم که زبانزد است. کارگاه داستان نویسی کاوه فولادی نسب هم کم چنین احوالاتی را تداعی نمیکند. کارگاه داستاننویسی تکمیلی (دورۀ اول: نامههای یوسا) – کاوه فولادینسب «همه قبول دارند برای موسیقی، […]
بسته اقاقیا
چرا نویسندگی و داستاننویسی یاد بگیریم؟ ما آدمها عادت داریم به داستانگویی؛ و به قدری این قالب برایمان ارزشمند است که تقریباً همه چیز را داستانی دریافت میکنیم و داستانی هم انتقال میدهیم. مثلاً وقتی میخواهیم از یک مهمانی برای دوستمان بگوییم هم قصهوار تعریف میکنیم؛ با حسین و احمد و بابک به خانۀ مرتضی […]
بسته ارغوان
یادگیری نویسندگی و داستاننویسی چه دستاوردی میتواند داشته باشد؟ با یادگیری مهارت نویسندگی، علاوه بر ارتقای مهارتهای نوشتاری و تسلط بر فنون زبانی، در برقراری ارتباط با دیگران و انتقال افکار و احساسات خود به آنان موفقتر خواهید بود. میآموزید که چطور بر روی موضوعات تمرکز کنید و به شکلی عمیقتر به آنها بیاندیشید و […]
بسته انار
چرا داستاننویسی کودک یاد بگیریم؟ شنیدن قصه برای بچهها خیلی جالب است چون انتظارآفرینی دارد و آنها میخواهند بدانند بعدش چه میشود. اما برای هر پدر و مادری که قصه میگوید اتفاق افتاده که بچهها از آنها خواستهاند که قصهای را بارها و بارها تعریف کنند. حتی اگر والدین موقع تعریف کردن، به خاطر خستگی، […]