بسته آموزشی فیلمنامهنویسی مهدی داودآبادی
درخت کاج در فرهنگ غربی و شرقی نماد است. در شرق دور نشانه نیکبختی و جاودانگی است و در غرب نماد تولد و سرزندگی و سال نو. وقتی درختی میتواند نماد نزدیکی فرهنگهای دور در شرق و غرب عالم باشد فیلمها چرا نتوانند؟ این کارگاه شامل دو دوره فیلمنامهنویسی مقدماتی و فیلمنامه نویسی پیشرفته می باشد.
آموزش فیلمنامهنویسی مقدماتی
پیش نیاز: آشنایی با مبانی داستان.
هدف: آشنایی با مبانی فیلمنامه نویسی، شناخت ساختار کلاسیک و سبکهای رایج فیلمنامهنویسی.
عناوین اصلی درس:
هنرجويان در كنار پرورش خلاقيت، كلياتي از مباني نظري را نيز آموزش خواهند ديد. هدف از ارائه اين مباحث نظري، آشنايي اجمالي هنرجويان با اصول فيلمنامه نويسي و فهم عناصر و مباني فيلمنامه است.
الف – تفاوت فيلمنامه با قصه، رمان و نمايشنامه
ب – روايت در فيلمنامه
ج – روش كلاسيك فيلمنامه نويسي
ساختار كلاسيك
عناصر داستان در روايت كلاسيك
شخصیت پردازی
شخصيت دراماتيك
شخصيت در دنياي درام و شخصيت در روانشناس
انواع شخصيت
ساخت شخصيت
تحول در شخصيت
موقعيت دراماتيك
وضعيت نمايشي
سوژه يابي و ايده پردازي
تم و مسئله
گسترش ايده
طرح و عناصر آن
طرح و انواع آن
طرح وتفاوت آن با داستان
تعرف ارسطويي طرح و تعريف نئو فرماليستي
ريخت شناسي طرح
مدل تحليلي پراپ
مدل تحليلي ووگلر
مدل تحلیلی بوردول
د) معرفي منابع معتبر فيلمنامه نويسي
تذكر:
در طول دوره ، هنرجويان علاوه بر شناخت كلياتي از مباني نظري، همزمان با ساير تكنيكهاي پرورش خلاقيت نيزآشنا ميشوند. دستيابي به ايده مناسب و طرح فيلمنامه از طريق تمرينهاي فشرده، از اهداف اصلي اين مقطع خواهد بود. بنا به سطح هنرجویان، دوره مطالعاتی به صورت هر دو هفته یک نمایشنامه و یک رمان نیز در دستور کار خواهد بود.
دقایقی از کارگاه فیلمنامهنویسی مقدماتی
برنامه درسی دوره
پرورش خلاقيت و كلياتي از مباني نظري
آشنايي با اصول فيلم نامه نويسي، فهم عناصر و مباني آن
تفاوت فيلم نامه با قصه، رمان و نمايش نامه
روايت در فيلم نامه
روش كلاسيك فيلم نامه نويسي
ساختار كلاسيك، عناصر داستان در روايت كلاسيك، شخصیت پردازی، موقعيت دراماتيك
وضعيت نمایشی، سوژه يابي و ايده پردازی، طرح و عناصر آن، ریخت شناسي طرح
معرفي منابع معتبر فيلم نامه نويسي
دست يابي به ايده مناسب و طرح فيلم نامه با تمرين هاي فشرده
دوره مطالعاتی به صورت هر دو هفته یک نمایش نامه و یک رمان
فیلمنامهنویسی پیشرفته
نخستین اقدام در ساخت هر فیلمی نوشتن فیلمنامه است؛
فیلمنامهای که بتواند قصه بگوید، حرف روز را بزند، به نقد اجتماعی و سیاسی بپردازد، قهرمان و اسطوره بسازد و سبک و ژانرهای گوناگون را به تصویر بکشد.
در واقع جایزههای بزرگ جهانی، نخست به فیلمنامه قوی و نو اهدا میشود.
فیلم خوب، فیلمنامهای خوب دارد؛ فیلمنامهای که حرفی برای گفتن داشته باشد و بینقص نوشته شده باشد.
یک فیلم خوب، با فیلمنامهای شکل میگیرد که حسابشده نوشته شده باشد.
فیلمنامه باید قصهای بگوید که مخاطب را درگیر خود کند و با تصاویر سینمایی همخوانی داشته باشد.
فیلمنامه باید بتواند به بخشی از دغدغه بشر بپردازد یا حرفی تازه برای گفتن داشته باشد.
دوره پیشرفته آن را در هشت جلسه برگزار شده است.
دقایقی از کارگاه فیلمنامهنویسی پیشرفته
برنامه درسی دوره
تجربه عملی نگارش سیناپس و توسعه جهان داستان
آشنایی با تریتمنت نویسی و تجربه کارگاهی نگارش فیلم نامه
نگارش سیناپس، جهان داستان
شرایط مفروض، تريتمنت نويسی
سكانس نويسی
صحنه بندی، شرح صحنه
ديالوگ نويسی، تفاوت مكالمه با ديالوگ، كاركردهاي ديالوگ، ديالوگ و كنش
واژه گزيني، كار كرد اصطلاحات عاميانه در شخصيت پردازي و ريتم، تيمپو و ضرباهنگ
توجه:
این کارگاه در تابستان و پاییز 1400 بهصورت مجازی برگزار شده و فیلم جلسات ضبطشدهٔ آن بهصورت آنلاین در اختیار شما قرار میگیرد.
پس از خرید دوره قفل جلسات باز میشود (حتما باید وارد حساب کاربری شده باشید).
سوالات خود را در تلگرام و ایتا به نشانی isoapr_admin و تلفن تماس: ۰۲۵۳۷۸۳۰۸۱۱ و همچنین از طریق آیکن چت آنلاین سایت از ما بپرسید.
صفحات رسمی ما را در شبکههای اجتماعی با شناسه isoapr دنبال کنید.