مجتبی مجلسی

طراح، گرافیست، ویراستار
مجتبی مجلسی
تعداد هنرجو
20 هنرجو
تعداد جلسات
10 جلسه
ضبط
ضبط‌شده از کارگاه مجازی (تدوین شده)
طول دوره
طول دوره 720 دقیقه 
پشتیبان
پشتیبانی محتوایی دارد (2 جلسه - 120 دقیقه)
گواهی پایان دوره
مدرک معتبر دارد (با نشان یونسکو)
کار پایانی
کار پایان دوره دارد

3 میلیون و 545 هزار تومان

2 میلیون و 85 هزار تومان

طراحی جلد کتاب چیست؟ و چه تفاوتی با طراحی پوستر دارد؟

خیلی‌ها طراحی جلد کتاب را با طراحی پوستر یکی می‌دانند. گرچه این دو هم‌پوشانی‌هایی با هم دارند اما کاملاً دو دنیای متفاوتند. در طراحی پوستر شما نیاز به خلق قصه، کپشن و شعار دارید در حالی که در طراحی جلد کتاب چنین نیازی وجود ندارد. شما فقط باید قصه را کشف و آن را طراحی کنید؛ چون قصه همان کتابی است که نوشته شده! احتیاجی به طراحی کپشن و شعار هم ندارید، چون کپشن و شعار در اینجا اسم کتاب است. در طراحی جلد کتاب، نام کتاب عنصر بسیار مهمی است.

طراحی جلد کتاب بسیار وابسته به شخصیت نویسنده، سفارش‌دهنده و ناشر است. شما اگر بخواهید برای یک خانم متخصص، طراحی جلد کتاب انجام دهید خیلی متفاوت است با طراحی جلد کتاب برای یک خانم معلم. شخصیت‌های متفاوت و موقعیت‌های کاری مختلف می‌توانند در طراحی جلد کتاب منعکس شوند، در حالی که در طراحی پوستر این عناصر دخیل نیستند.

ژانر کتاب هم در خلق طرح جلد مؤثر است. در طراحی پوستر باید بسیار سریع و اورژانسی محتوا را به مخاطب رساند تا بتواند متقابلاً به سرعت با آن ارتباط برقرار کند. اما در طراحی جلد کتاب چون قرار نیست مخاطب خیلی سریع مفهوم و پیام را دریافت کند می‌توانیم او را به تفکری بیشتر دعوت کنیم، کنجکاوی‌اش را تحریک کنیم تا دست کم سری به فهرست کتاب و مقدمه‌اش بزند و به سوی متن هدایت شود.

ترکیب‌بندی پوستر و طرح جلد کتاب هم با هم متفاوتند. در پوستر پلن اول تصویر و پلن دوم تایپوگرافی است ولی در طراحی برای جلد گاهی کاملاً برعکس است.

طراحی جلد کتاب ساختاری است که ما را به سمت مدیریت هنری کتاب سوق می‌دهد؛ یعنی قرار نیست طراح جلد فقط سطح محدود رویی کتاب را طراحی کند بلکه طراحی جلد کتاب به مثابه یک بستۀ کامل است که روی جلد، پشت جلد، داخل جلد، صفحات اولیه و یونیفرم کتاب را شامل می‌شود.

تمام این مباحث، طراحی جلد کتاب را وارد ساحت جدیدی می‌کند که مجزا از سایر عناصر گرافیک‌دیزاین باید به آن نگاه کرد.

قرار است در این دوره به این تمایزها بپردازیم چون ممکن است کسی طراح پوستر خوبی باشد ولی برای اینکه طراح جلد خوبی شود باید این تمایزها را بشناسد تا در طراحی جلد موفق شود.

در این کارگاه چه خواهد گذشت؟

در این کارگاه سعی بر این است که بیشتر بر پایۀ کار عملی و کارگاهی پیش برویم تا مباحث نظری. این دوره کاملاً تخصصی است یعنی قرار نیست مباحث مربوط به طراحی و ترکیب‌بندی و ایده‌پردازی از صفر آموزش داده شود، هرچند در خصوص این موضوعات صحبت خواهد شد. پس پیش‌فرض این است که هنرجو طراحی پوستر و کار با نرم‌افزارهای گرافیکی و طراحی را می‌داند و قابلیت کار دارد و قرار است در این دوره به طور حرفه‌ای طراحی جلد را بیاموزد. از این رو هنرجو از همان جلسه اول تکلیف انجام خواهد داد و تجربۀ عملی پیدا خواهد کرد.

نکته‌ای باید بدانید این است که از اشتباه، از خرابکاری و از نارضایتی مشتری نترسید. کار طراحی بپذیرید و خود را در معرض فشار کاری قرار دهید؛ مطمئن باشید اصل یادگیری از این مسیر اتفاق می‌افتد.

در این دوره در طی ده جلسه تمام آنچه در خصوص طراحی جلد لازم است بدانید آموزش داده خواهد شد و با کار عملی و تمرینات کلاسی، شما در مسیر حرفه‌ای شدن پیش خواهید رفت.

این کارگاه به درد چه کسانی می‌خورد؟

لازم است که برای شرکت در این دوره قبلاً تجربۀ کار با نرم‌افزارهای طراحی را داشته باشید و مثلاً طراحی پوستر بدانید. چون در این دوره آموزش‌های اولیه طراحی نخواهیم داشت.

بازار طراحی جلد کجاست؟

بازار این کار که مشخص است اما نکته‌ای که خوب است بدانید این است که درآمد حاصل از این کار، قابل توجه است. همانطور که می‌دانید کتاب دیگر یک کالای گران محسوب می‌شود و نیز مثل پوستر، موقتی و زمانمند نیست. لذا برای ناشر هزینه کردن برای طراحی جلد صرفۀ اقتصادی دارد (با در نظر گرفتن این نکته که طرح جلد خوب بر فروش خوب اثر بسیار مؤثر است). بنابراین آموزش اصولی و تمرین بسیار، یک آیندۀ شغلی خوب را برایتان تضمین می‌کند.

سرفصل‌های دوره

  1. جلد کتاب؛ تمایزها و شاخصه‌هایش در مقایسه با دیگر مدیوم‌های گرافیک‌دیزاین به خصوص پوستر
  2. فهم ارتباط طراحی جلد کتاب با ژانر کتاب و شخصیت نویسنده
  3. آشنایی با عناصر جلد کتاب
  4. آشنایی با تکنیک‌های رایج در ایده‌یابی برای جلد کتاب
  5. تایپ، لی‌اوت و تایپوگرافی در جلد کتاب
  6. ترکیب‌بندی
  7. مدیریت هنری کتاب
  8. یونیفرم و ساختار متحدالشکل در مجموعه‌کتاب‌ها
  9. مشق بصری و آشنایی با انواع خلاقیت‌ها
  10. جلد کتاب در محتوا، ارائه و اجرا
  11. انجام عملی طراحی جلد کتاب

دقایقی از کارگاه

توجه:

این کارگاه در زمستان 1401 به‌صورت مجازی برگزار شده و فیلم جلسات ضبط‌شدهٔ آن به‌صورت آنلاین در اختیار شما قرار می‌گیرد.

پس از خرید دوره قفل جلسات باز می‌شود (حتما باید وارد حساب کاربری شده باشید).

سوالات خود را در تلگرام و ایتا به نشانی isoapr_admin و تلفن تماس: ۰۲۵۳۷۸۳۰۸۱۱ و همچنین از طریق آیکن چت آنلاین سایت از ما بپرسید.

صفحات رسمی ما را در شبکه‌های اجتماعی با شناسه isoapr دنبال کنید.

لینک کوتاه دوره

https://isoa.ir/academy/?p=2258158

دیدگاهتان را بنویسید

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط و قوانین می باشد