طنزنویسی را میشناسیم؟
مگ گراهیل در تعریف طنز میگوید:«اثری ادبی که با استفاده از بذله، وارونهسازی، خشم و نقیضه، ضعفها و تعلیمات اجتماعی جوامع بشری را به نقد میکشد». به عبارت دیگر، ادبیات طنز، چه به شکل نظم و چه نثر، جنبههای نامطلوب رفتار بشری و رویههای نامتناسبی که در جامعه و در حاکمیت، جاافتاده را نشانه میگیرد و به شیوهای خندهدار به چالش میکشد. مثل آنچه بیهقی در تاریخ بیهقی انجام داده یا عبید زاکانی و بسیاری دیگر از بزرگان ادبیات در آثارشان.
طنز اگرچه میخنداند اما هدفی عمیقتر را دنبال میکند. طنزپرداز در پی آن است که در پشت این خنده، مخاطب را به تفکر وادارد و با بیانی هنرمندانه به نقد کژیها، نادرستیها و رذالتهای بشری بپردازد. از همین رو محمدضا اصلانی در کتاب فرهنگ واژگان و اصطلاحات طنز آورده است:« طنز یعنی گریه کردن قاه قاه، طنز یعنی خنده کردن آه آه».
برای طنزنویسی نیاز به نگاهی عمیق و روحی حساس نسبت به ناراستیها است؛ گویی که طنزپردازان وجدان آگاه و بیدار جامعهاند و در بزنگاهها زنگ هشدار را به صدا درمیآورند.
از این رو بر آن شدیم تا در آکادمی مدرسه اسلامی هنر دورۀ طنزنویسی را برای علاقمندان به این سبک ادبی برگزار، و مسیر را برای قدمهای حرفهای در این عرصه برای هنرجویان باز و هموار کنیم.
در کارگاه طنزنویسی چه خواهد گذشت؟
این کارگاه، یک دورۀ پایهای برای یادگیری مبانی طنزنویسی است. در این دوره ابتدا با روشهای مختلف سوژهیابی و توسعۀ ایده آشنا شده و سپس به بررسی یکبهیک تکنیکهای طنزنویسی پرداخته و برای هر یک از تکنیکها نمونههای موفق و کار شده را بازخوانی و تمرین میکنیم.
هنرجو پس از پایان این دوره، با اصول کلی شوخیسازی، جستجوی سوژه و شناخت راههای عمقدادن به سوژه آشنا میشود و بسته به میزان تمرین و ممارست خود در نوشتن، مسیر طنزنویسی را به صورت حرفهای میتواند پی بگیرد.
کارگاه طنزنویسی در 7 جلسۀ یک ساعت و نیمه برگزار شده است و از پایه، مبانی و تکنیکهای طنزنویسی را میآموزد.
این کارگاه به درد چه کسانی میخورد؟
تمرکز کارگاه طنزنویسی بر روی تولید شوخی است و برای علاقمندان به همۀ مدیومهای نگارشی از جمله رمان، فیلمنامه، نمایشنامه، استندآپ و … مناسب است.
سرفصلهای دوره
- انسانها چطور میخندند؟
- مهندسی معکوس برای یافتن راههای خنداندن مردم
- تضاد و غافلگیری، دو عنصر مهم
- سوژهیابی
- سوژههای اکتشافی و اختراعی
- انواع سوژههای اکتشافی
- آشنایی با خط قرمزها
- آشنایی با سواد رسانهای در گزینش سوژه
- روشهای تولید سوژههای اختراعی
- تکنیک اگر طلایی
- تکنیک نمودار ارتباطات
- آشنایی با تکنیکهای طنزنویسی (جابجایی، ضدیت لفظ و معنا، بزرگنمایی و کوچکنمایی، تجاهل، مقایسه و تعمیم، آشناییزدایی)
- آشنایی با تکنیکهای لفظی و نگارشی (سوئیچهای نگارشی، تکرار، بازی با کلیشهها، فاصلهگذاری، بازیهای لغتی و …)
14. آشنایی با قالبهای مطبوعاتی
دقایقی از کارگاه
توجه:
این کارگاه در زمستان 1400 بهصورت مجازی برگزار شده و فیلم جلسات ضبطشدهٔ آن بهصورت آنلاین در اختیار شما قرار میگیرد.
پس از خرید دوره قفل جلسات باز میشود (حتما باید وارد حساب کاربری شده باشید).
سوالات خود را در تلگرام و ایتا به نشانی isoapr_admin و تلفن تماس: ۰۲۵۳۷۸۳۰۸۱۱ و همچنین از طریق آیکن چت آنلاین سایت از ما بپرسید.
صفحات رسمی ما را در شبکههای اجتماعی با شناسه isoapr دنبال کنید.