اول فیلم بود یا فیلمنامه؟
از اوایل سدۀ 20 میلادی که اولین تصاویر متحرک بر روی نوارهای باریکی که «فیلم» نامیده شد، قرار گرفت تا اکنون که فناوریهای دیجیتال هم به کمک فیلمسازان آمده است، آنچه مردم را پای تصویر مستطیلی نگه میداشت، گیرایی قصهای بود که روایت میشد. اما قصهها و شخصیتهایشان باید جان میگرفتند، صورت و صدا و لباس و هزار جزئیات دیگر پیدا میکردند تا جلوی دوربین قرار بگیرند.
تا پیش از آن، آنهشرلی در ذهن هر کس که رمان درخشان ال. ام. مونتگمری را خوانده بود، به شکلی بود؛ در برخی ویژگیها به قدر توصیف نویسنده، یکسان و در بسیاری دیگر، متفاوت. اما بعد از نمایش سریالش، دیگر آنهشرلی در خاطرۀ همۀ ما به یک شکل میخندید و آشناتر شده بود.
با پیدایش فیلم، فیلمنامه یا سناریو هم متولد شد تا علاوه بر داستان و شخصیتهایش، صحنهها، سکانسها، پردهها، زمانها، مکانها، حالتها، دیالوگها، طرز بیان و غیره را مشخص و بیان کند تا بتوان فیلمی ساخت که تماشاگر را برای ساعاتی از دنیای خود خارج کند و بنشاند کنار قهرمان قصه.
نه فقط برای فیلمهای سینمایی و تلویزیونی، که برای فیلمهای تبلیغاتی، انیمیشن و بازیهای رایانهای نیز نیاز به فیلمنامه است.
در کارگاه فیلمنامهنویسی مقدماتی چه خواهد گذشت؟
فریدون فرهودی که از نامدارترین نویسندگان فیلمنامه و از بهترین اساتید آموزش فیلمنامهنویسی است، در این دوره از ساختار و عناصر داستان آغاز میکند و مبانی فیلمنامهنویسی را از شرح ساختار گرفته تا ساخت تضاد و کشمکش و چارچوببندی پیرنگ و تعریف تم برای فیلمنامه با بیان شیرین و شیوا تدریس میکند. در پایان هر جلسه نیز تمرینهایی داده میشود تا مطالب برای هنرجو تمرین و تثبیت شود.
کارگاه فیلمنامهنویسی مقدماتی به درد چه کسانی میخورد؟
این دوره برای دانشجویان و دانشآموختگان رشتههای مرتبط با فیلم و سینما و سازندگان بازیهای رایانهای، انیمیشن، فیلمسازان و مدیران تبلیغات بسیار کاربردی است. اما کسانی هم که به فیلمسازی علاقمندند میتوانند از مخاطبان هدف این دوره باشند.
یک نکتۀ مهم اینکه بعضی از هنرجویان پس از گذراندن دورههای نویسندگی خلاق و داستاننویسی به این نتیجه میرسند که علاقه و استعدادشان در فیلمنامهنویسی است. چنین افرادی با دست پُر میتوانند وارد این حوزه شوند.
برای شرکت در این دوره بهتر است که با مبانی داستاننویسی آشنا باشید تا بهرۀ عمیقتری از کارگاه ببرید اما هنرجویانی هم که دارای هیچ تجربهای نیستند، میتوانند با انجام تمرینهای ارائه شده در این دوره به مهارت فیلمنامهنویسی دست پیدا کنند.
سرفصلهای دوره
- داستان
- ساختار
- تضاد
- کشمکش
- پیرنگ
- معنا (تم/ مفهوم)
دقایقی از کارگاه
توجه:
این کارگاه در تابستان 1401 بهصورت مجازی برگزار شده و فیلم جلسات ضبطشدهٔ آن بهصورت آنلاین در اختیار شما قرار میگیرد.
پس از خرید دوره قفل جلسات باز میشود (حتما باید وارد حساب کاربری شده باشید).
سوالات خود را در تلگرام و ایتا به نشانی isoapr_admin و تلفن تماس: ۰۲۵۳۷۸۳۰۸۱۱ و همچنین از طریق آیکن چت آنلاین سایت از ما بپرسید.
صفحات رسمی ما را در شبکههای اجتماعی با شناسه isoapr دنبال کنید.