محمدرضا شاهمردی

محمدرضا شاهمردی

نویسنده و کارگردان تئاتر و رادیو
تعداد هنرجو
71 هنرجو
تعداد جلسات
9 جلسه
ضبط
ضبط‌شده از کارگاه مجازی (تدوین شده)
طول دوره
طول دوره 923 دقیقه
پشتیبان
پشتیبانی محتوایی دارد (2 جلسه - 120 دقیقه)
گواهی پایان دوره
مدرک معتبر دارد (با نشان یونسکو)
کار پایانی
کار پایان دوره دارد

1 میلیون و 321 هزار تومان

چرا نمایشنامه‌نویسی؟

اولین قدم خلق تئاتر چیست؟ درست است؛ نمایشنامه‌نویسی. پیش از کارگزدان و بازیگر و طراح صحنه و لباس و غیره، کسی بوده که در اتاق کارش، پشت میز نشسته و دغدغه‌ای او را به خود مشغول کرده و منجر به جوشش ایده‌ای داستانی در ذهنش شده که به آن نمایشنامه می‌گوییم. پس می‌توان گفت تئاتر و سینما بر قدم‌های استوار نمایشنامه‌نویس و درام‌نویس بر پا هستند.

می‌دانید که بیش از دو هزار و پانصد سال است که نمایشنامه‌نویسی در دنیا پویا و فعال به مسیر خود ادامه می‌دهد چون همواره قاعده‌ها توسط آدم‌های جدیدی که به این عرصه وارد شدند، شکسته شد. اما حتی شکستن قواعد هم اصول و مسیر خود را دارد تا به نتیجه مطلوب منتهی شود.

شما برای اینکه بتوانید نوآوری داشته باشید، ضروری است که ابتدا ساختارهای کلاسیک را بشناسید و بر آن‌ها تسلط یابید و بعد با شکستن همین ساختارها به حیات این هنر کمک کنید تا ایستا و خموده نباشد و دچار رخوت و نخوت نشود.

در کارگاه نمایشنامه‌نویسی چه خواهد گذشت؟

در این کارگاه قواعد کلاسیک نمایشنامه‌نویسی تدریس می‌شود. در طی دوره با مفاهیم کلیدی تئاتر، درام و جهان‎‌بینی‌های حوزۀ نمایشنامه‌نویسی، چگونگی خلق ایده و پرورش آن، تبدیل ایده به طرح اولیه و پرورش آن با شکل‌دهی شخصیت‌ها آشنا می‌شوید و در هر جلسه تمرین‌های مطابق با محتوای آموزشی داده می‌شود چرا که قرار بر این است که کارگاهی و بر محور فعالیت عملی دوره را بگذرانید.

این کارگاه به درد چه کسانی می‌خورد؟

این دوره برای تمام علاقمندان به داستان‌نویسی و درام‌نویسی مفید و کارگشاست؛ و این نوید را می‌دهیم که اگر حرفه‌ای نمایشنامه‌نویسی را دنبال کنید، در عرصۀ فیلمنامه‌نویسی هم موفق‌تر خواهید بود.

سرفصل‌های دوره

  1.  جادوی تئاتر؛ آشنایی با کلیت تئاتر، نمایشنامه‌نویسی و هنر
  2. جادوی ارتباط؛ آشنایی با مقولۀ ارتباط از طرق بازی‌های نمایشی
  3. درام چیست؟؛ آشنایی با تاریخ تئاتر و نمایشنامه‌نویسی جهان و معرفی آثار برتر درام‌نویسی در جهان
  4. جادوی کلمات؛ آشنایی با ظرفیت‌های متعدد کلمه‌ها از طریق چند بازی دراماتیک و آشنایی با ساختار کلی نمایشنامه‌ها
  5. جادوی تماشا؛ آشنایی با جهان‌بینی‌های حوزۀ نمایشنامه‌نویسی و تلاش برای درک چگونگی خلق یک جهان نمایشی
  6. زایش ایده؛ چگونگی خلق ایده، روش‌های پرورش ایده و توجه به جزئیات
  7. از ایده تا طرح تا پلات؛ ایده‌ها کجا هستند؟
  8. تولد طرح؛ چگونگی نگارش طرح اولیه، پرورش موضوع، آشنایی با مثلث شکل‌گیری درام، شخصیت دراماتیک، نیاز دراماتیک و کشمکش دوری از کلیشه در طرح
  9. شخصیت؛ آشنایی با انواع شخصیت، کارکردهای شخصیت، شخصیت‌پردازی، نیاز دراماتیک شخصیت، موضوع پرسونالیتی، شرایط مفروض، مقولۀ آگاهی شخصیت، توان شخصیت و …
  10. کشمکش؛ آشنایی با انواع کشمکش در یک اثر دراماتیک، چیستی کنش و دراماتیزه‌کردن

دقایقی از کارگاه

توجه:

این کارگاه در پاییز 1399 به‌صورت مجازی برگزار شده و فیلم جلسات ضبط‌شدهٔ آن به‌صورت آنلاین در اختیار شما قرار می‌گیرد.

پس از خرید دوره قفل جلسات باز می‌شود (حتما باید وارد حساب کاربری شده باشید).

سوالات خود را در تلگرام و ایتا به نشانی isoapr_admin و تلفن تماس: ۰۲۵۳۷۸۳۰۸۱۱ و همچنین از طریق آیکن چت آنلاین سایت از ما بپرسید.

صفحات رسمی ما را در شبکه‌های اجتماعی با شناسه isoapr دنبال کنید.

لینک کوتاه دوره:

https://isoa.ir/academy/?p=2258159
دوره را به دوستان خود هدیه کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط و قوانین می باشد