فیلمنامهنویسی دانش است یا مهارت؟
شباهت فیلمنامهنویسی با سایر دانشها در این است که یکسری قوانین و قواعد و نکاتی در آن وجود دارد که باید فراگرفت. اما نقطۀ تفاوتش اینجا است که گفتن و شنیدن و خواندن این قواعد بدون کار عملی هیچ فایدهای ندارد. درواقع فیلمنامهنویسی دانش نیست بلکه مهارت است؛ همانگونه که نجاری و قلمزنی مهارت است.
شما ممکن است که بدانید در نجاری برای ساخت یک میز باید چه کرد (نیاز به یک صفحه پهن و چهار تا پایه است) اما این دانستن و فهمی که از اندازهگیری دارید و اینکه میدانید چوب را با اره بُرش میدهند، شما را استاد نجاری نمیکند! فاصلۀ معناداری بین دانستن و توانستن وجود دارد.
یادگیری صرف قواعد فیلمنامهنویسی سبب میشود که شما این آگاهی را کسب کنید که یک فیلمنامه چطور نوشته میشود اما برای فیلمنامهنویس شدن باید در کنار آموزش، بسیار بنویسید و خراب کنید و دور بریزید و از نو بنویسید تا قلمتان صیقل یابد و به نتیجۀ مطلوب برسید.
نه کلاس رفتن و دوره دیدن به تنهایی و نه صِرف نوشتن به تنهایی شما را فیلمنامهنویس نمیکند. مجموعهای از اینها بعلاوۀ زیست به مثابه یک نویسنده از شما فیلمنامهنویس میسازد. این زیست شامل نگارش، تمرین و قلمزدن در حیطۀ فیلمنامهنویسی، کار عملی و اندوختن تجربۀ زیسته برای به دست آوردن و پیداکردن داستانها، خواندن و ارتباط گرفتن و دیدن فیلم، و ارتباط با آثار هنری مثل نقاشی و موسیقی و غیره میشود، در کنار کلاس و کارگاه که شما را در یک فضای پیوسته قرار میدهد و انگیزۀ شما را برای رسیدن به هدف تقویت میکند.
مدرسه اسلامی هنر برای شما که میخواهید اولین قدمهای جدیتان را برای فیلمنامهنویسی بردارید، دورههای متعدد فیلمنامهنویسی را از مقدماتی تا تکمیلی با اساتید مجرب آماده کرده تا مسیر برایتان هموارتر باشد.
در کارگاه فیلمنامهنویسی مقدماتی چه خواهد گذشت؟
فیلمنامهنویسی مقدماتی برای آشنایی مقدماتی هنرجو با اصطلاحات، مبانی و اصول اولیۀ طراحی درام به منظور نگارش فیلمنامه طراحی شده است. در این دوره، عناصر یک داستان کلاسیک را در فیلمنامه بیان، و کارکردهای این عناصر در کنار یکدیگر را که یک داستان پویا و زنده را تشکیل میدهد، تبیین میکنیم. همچنین به سراغ آثار مطرح سینمای جهان میرویم و بررسی میکنیم تا ببینیم عناصری که بیان شد به چه شکل اجرا شده است. در مرحلۀ بعد یک روند نگارشی مبتنی بر قواعد آموزش داده شده دنبال میشود و هر کس ایدهای انتخاب کرده و گام «ایده، طرح، فیلمنامه» را تمرین میکنیم. باتوجه به مطالبی که در هر جلسه آموزش داده میشود، یک تمرین عملی هم ارائه میگردد که هنرجو باید انجام دهد. هنرجو با آموختن این موارد، الفبایی را فرامیگیرد که آغاز مسیر جملهسازی برای سینماست.
آموختههای این دوره، ضمن آمادهسازی هنرجو برای دورههای فیلمنامهنویسی تکمیلی و پیشرفته میتواند به عنوان پیشنیازی برای دورههای فیلمسازی یا داستاننویسی نیز مورد استفاده قرار بگیرد.
این کارگاه به درد چه کسانی میخورد؟
این کارگاه برای همۀ کسانی که دوست دارند فیلمنامهنویسی را بیاموزند، مفید و مناسب است و پیشنیاز ندارد.
سرفصلهای دوره
- مقدمه و معرفی دوره
- تعریف داستان و ساختار کلاسیک
- ساختار سهپردهای
- شخصیت و شخصیتپردازی
- حادثه، نیاز، هدف
- رویارویی با موانع
- راهکار و تصمیم قهرمان تغییر
- طراحی صحنه در فیلمنامه، طراحی پرده در فیلمنامه
- پایانبندی
- دیالوگ، فلاشبک، فلاش فوروارد، روند نگارش یک فیلمنامه، منابع آموزشی
دقایقی از کارگاه
توجه:
این کارگاه در زمستان 1399 بهصورت مجازی برگزار شده و فیلم جلسات ضبطشدهٔ آن بهصورت آنلاین در اختیار شما قرار میگیرد.
پس از خرید دوره قفل جلسات باز میشود (حتما باید وارد حساب کاربری شده باشید).
سوالات خود را در تلگرام و ایتا به نشانی isoapr_admin و تلفن تماس: ۰۲۵۳۷۸۳۰۸۱۱ و همچنین از طریق آیکن چت آنلاین سایت از ما بپرسید.
صفحات رسمی ما را در شبکههای اجتماعی با شناسه isoapr دنبال کنید.