بازدید مقامات مدرسه اسلامی هنر از دانشگاه گوته و دانشگاه هیلدسهایم

در هفته های اول نوامبر 2018، دومین بخش از برنامه تبادل هیئت علمی مدرسه اسلامی هنر با دانشگاه گوته برگزار شد و این بار دانشگاه گوته میزبان گروه ایرانی متشکل از رئیس مدرسه اسلامی هنر، دکتر سید محمد حسین نواب، عضو هیئت علمی ،دکتر سید ابوالقاسم ژرفا، استاد تاریخ هنر ،سید امیر کوشه ای و مدیر دفتر بین الملل، محمدحسین آشتیانی.

برنامه اصلی این سفر، نهایی کردن شرایط همکاری با توجه به توافق نامه قبلی بین دو نهاد بود.
تیم مدرسه اسلامی هنر هم چنین توسط مرکز موسیقی جهانی در دانشگاه هیلدسهایم برای بحث در مورد شرایط یک توافقنامه جدید دعوت شد.
در این سفر بیش از 15 جلسه و بحث آکادمیک در فرانکفورت، برلین، هیلدسهایم و هامبورگ صورت گرفت که به اختصار به آنها اشاره می کنیم.

سفر به ایران
در اردیبهشت ماه، همزمان با سفر تیم آلمانی به ایران، درباره امکان برگزاری نمایشگاهی با عنوان «تجربه زیبایی‌شناسی در ایران» با همکاری این دو نهاد صحبت کردیم. دکتر کام از دانشگاه گوته به همراه 4 نفر از دانشجویان مدرسه اسلامی هنر (خانم سلیمانی، خانم ظهرابیان، آقای ترخان و آقای میرابیان) 50 عکس از مناظر، هنر و معماری و مردم ایران ارائه کردند که همه آنها در پردیس غرب دانشگاه گوته نمایش داده شده است. مراسم افتتاحیه در 4 نوامبر با سخنرانی معاون رئیس دانشگاه گوته با حضور دانشجویان، دانشگاهیان و تیم مدرسه اسلامی برگزار شد.

جلسات متقابل با مقامات دانشگاه گوته
به منظور نهایی کردن طرح اقدام برای برنامه مشترک ما با دانشگاه گوته، جلسات متعددی در طول اقامت تیم مدرسه اسلامی در فرانکفورت برگزار شد. در این جلسات شرایط تبادل دانشجویان و اساتید ما برای سال 2019 نهایی شد و قرار است در سال آینده زمینه هنر اسلامی و هنر مسیحی را بررسی کنیم. این برنامه میان رشته ای بخش های مطالعات اسلامی، باستان شناسی و بخش فلسفه هنر مدرسه اسلامی را درگیر خواهد کرد. برنامه تبادل برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری هر دو موسسه ارائه خواهد شد.

جلسات بررسی زیبایی و هنر در قرآن کریم
از آنجایی که مدرسه اسلامی در زمینه قرآن و هنر فعال است و در حال حاضر روی پروژه دایره المعارف زیبایی و هنر در قرآن و حدیث کار می کند، تصمیم گرفتیم جلساتی در رابطه با این موضوع داشته باشیم. در این زمینه. سه جلسه با پروفسور آنجلیکا نوویرث، پروفسور کلاوس پیتر هاس و دکتر مایکل مارکس ترتیب داده شد. در این دیدارها، ایده‌ها و رویکردهای اخیر به قرآن و هنر مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بر لزوم همکاری بیشتر علما تاکید شد.

سخنرانی استاد مدرسه اسلامی هنر در دانشگاه گوته
آقای سید امیر کوشه ای، استاد تاریخ هنر اسلامی در تاریخ 7 نوامبر از سوی دانشگاه گوته دعوت شد تا در مورد “هنر اسلامی و جهان معاصر” سخنرانی کند. وی در این سخنرانی به تعریف هنر اسلامی، تشابه هنر اسلامی با هنر اقوام و مذاهب دیگر، ضرورت تحقیق و مطالعه هنر اسلامی در دنیای امروز و نسبت هنر اسلامی با دنیای معاصر پرداخت.

تشکیل ساختار اساسی یک کنفرانس مشترک مد اسلامی
دانشگاه گوته قصد دارد در بهار آینده کنفرانسی در مورد لباس و مد مسلمانان برگزار کند. با توجه به توافق قبلی ما، مدرسه اسلامی هنر در این پروژه همکاری خواهد کرد و تیم مدرسه اسلامی به همراه پروفسور Wicke و دکتر Simon در مورد الزامات تئوری و لجستیکی این همکاری بحث کردند.

تأثیر هنر اسلامی بر گفت‌وگوی شیعه و سنی
در این جلسه، تیم مدرسه اسلامی در مورد تأثیر و تأثر هنر اسلامی بر گفت‌وگوی شیعه و سنی و وحدت آنها با پروفسور Omar Ossoy (مدیر مؤسسه مطالعات فرهنگ و مذاهب اسلامی)، دکتر فاطمه رحمتی، پروفسور  Bekim Agai و پروفسور Armina Omerica و همچنین حضور جناب آقای خلیل زاده (مدیر مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت و رئیس جامعه اسلامی جوامع شیعه در آلمان) بحث و گفتگو کردند.

جلسه‌ای در دانشگاه هیلدسهایم
پس از بازدید از موزه مرکز موسیقی جهانی در دانشگاه هیلدسهایم، جلسه ای برگزار شد و نمایندگان مدرسه اسلامی در مورد شرایط یک برنامه جدید با پروفسور Vogles (مدیر مرکز) و یک سری از دانشجویان دکترا گفتگو کردند و تبادل دانشجو برای مطالعات کوتاه مدت و تبادل اساتید مورد توافق قرار گرفت. موضوع این همکاری موسیقی در فلسفه و عرفان اسلامی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − ده =