دوره کوتاه مدت نقوش هندسی ایرانی _ اسلامی

این دوره پنج روزه در دو شهر قم و اصفهان برگزار گردید.
استاد دوره: مهندس سعید شکوری
مسئول دوره: ستار سلطان‌پور

روز اول:
افتتاحیه راس ساعت 9 صبح برگزار گردید و در آن آقای سلطان‌پور به عنوان مسئول دوره ها برنامه کلی دوره را تشریح کرد.
در بازدید هنری از حرم حضرت معصومه سلام الله علیها استاد شکوری توضیحاتی در رابطه با نقوش هندسی به کار رفته در معماری حرم ارائه داد.
بعد از نهار و استراحت کلاس فلسفه نقوش هندسی در هنر اسلامی برگزار شد که در آن دکتر کوشه ای به تبیین مطالب مرتبط با این موضوع پرداخت.
اولین جلسه آموزش عملی نقوش هندسی بلافاصله شکل گرفت که در آن شرکت کنندگان بعد از آموزش مبانی نگارش نقوش هندسی اولین نقش هندسی خود را کشیدند.

روز دوم:
دومین روز با دومین دیدار هنری از حرم مطهر آغاز شد که همراه بود با بازدید هنری اختصاصی از مسجد اعظم.
جلسه دوم آموزشی در کتابخانه حرم برگزار شد
بعد از نهار جلسه سوم آموزش نقوش بیشتر با پازل های هندسی ادامه پیدا کرد.
آخرین برنامه ای که در قم ارائه شد شرکت کنندگان را غافلگیر کرد؛ چراکه توانستند مهارت هایی را که تا کنون از پازل چینی و نقوش هندسی فرا گرفته بودند را به کار بگیرند تا کاشی های معرق زیبایی را تولید کنند.

روز سوم:
روز سوم با بازدید هنری از میدان نقش جهان و کاخ عالی‌قاپو آغاز شد. در بالکن این کاخ زیبا بعد از توضیحاتی که سرگروه ارائه داد با نقوش هندسی آنجا آشنا شدیم. پس از عالی‌قاپو از کاخ چهلستون بازدید کردیم که که نمونه ای بارز از باغ ایرانی می باشد. با توضیحات کامل در رابطه با نقوش هندسی آنجا بازدید های هنری خود را به پایان بردیم. بعد از ظهر با راهنمایی های استاد دوره نقوشی که صبح مطالعه کردیم را به تحریر درآوردیم.

روز چهارم:
این روز را با بازدید کامل از مسجد امام آغاز کردیم که در آنجا نقوش کمتر مورد توجه قرار گرفته از دوران صفوی را مورد مطالعه قرار دادیم. در کارگاه مرمت گنبد مسجد از توضیحات کامل استاد مرمت بهره بردیم و از زیبایی های صوتی و بصری مسجد بازدید کردیم. مدرسه نصریه در کنار مسجد را مورد بازدید قرار دادیم و از دل بازار به مسجد شیخ لطف الله رفته و نقش هندسی طاووسی زیر گنبد آن را به دقت مورد مطالعه قرار دادیم.
بعد از صرف نهار در رستوران سنتی بازار پنجمین کارگاه را برگزار کردیم و نقوش مورد مطالعه را در آن به تحریر در آوردیم.

روز پنجم:
آخرین روز را به بازدید از مسجد جامع اصفهان اختصاص دادیم که در آنجا با برخی از زیباترین نقوش هندسی اسلامی روبرو شدیم. بخش های در حال ترمیم را بررسی کردیم و تمامی ایوان ها را مطالعه کردیم. در ادامه هم در بخش ایوان زمستانه کمی استراحت کردیم تا استاد توضیحات تکمیلی را ارائه دهند.
پس از این آخرین بازدید به خانه سنتی دهباشی رفتیم تا پس از صرف نهار آخرین کارگاه هنری خود را داشته باشیم.

پایان:
بعد از آخرین کارگاه اختتامیه را برگزار کردیم که هر یک از هنرجویان گواهی خود را دریافت کردند و تجربه خود در این دوره را با هم به اشتراک گذاشتند. با آخرین عکس یادگاری دوره را رسما به پایان رساندیم و با گروه خداحافظی کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =