دومین دوره فلسفه هنر اسلامی

مدرسه اسلامی هنر دومین دوره بین المللی فلسفه هنر اسلامی خود را با حضور 16 تن از هنرمندان، محققین، موزه داران، و دانش‌پژوهان این رشته را در تابستان 1396 برگزار کرد

این دوره ده روزه با حضور شرکت کنندگانی از آمریکا، ترکیه، انگلستان، روسیه، هند و بنگلادش به مدت ده روز در شهرهای تهران، قم، کاشان، و اصفهان برگزار گردید. در این دوره به موضوعاتی چون نگارگری ایرانی، تذهیب، سینمای ایران، خطاطی، معماری اسلامی و فلسفه هنر اسلامی پرداخته شد.

برخی از موضوعات و اساتید ارائه دهنده آنها از قرار ذیل است:
1. نظریات در باب هنر اسلامی / دکتر غلامرضا اعوانی
2. مبانی فلسفی موسیقی / دکتر هومان اسعدی
3. تاریخ و فلسفه نگارگری اسلامی / دکتر امیر تهماسبی
4. زیبایی در ادبیات عرفانی / دکتر شهرام پازوکی
5. تاریخ انواع خطاطی / دکتر حمیدرضا قلیچ‌خانی
6. کوفی ابتدائی / سید حید جزایری موسوی
7. فلسفه معماری اسلامی / دکتر حمیدرضا فرزانیار
8. سمبل در فلسفه اسلامی / دکتر همازاده
9. آداب آیینی در هنر اسلامی / دکتر سید رضی موسوی

در این دوره هنرجویان در قالب بازدید از موزه ها و کتابخانه های خطی با آثار ارزشمند و کم یاب خطاطی و هنر اسلامی آشنا شدند و با معرفی تاریخ قبل از اسلام ایران تاثیرات شگرف هنری این دوره را بر آثار هنر ایرانی اسلامی دریافتند.

در بازدیدی که از حرم مطهر حضرت معصومه در قم داشتند هنرجویان با جنبه های مختلف عرفانی هنر اسلامی نیز آشنا شدند. در موقعیتی نادر نیز بازدید از گنجینه کتابخانه کتب خطی آیت الله مرعشی انجام گردید که در آن با کتب خطی مختلف به هشت زبان متفاوت آشنا گردیدند.

بعد از کلاس‌های هنری و تئوری که در قم برگزار شد در سفر هنری که به شهر هنری و باستانی کاشان داشتند با جنبه های مختلف معماری اسلامی به خصوص باغ ایرانی آشنا شدند تا علاوه بر زیبایی خیره کننده آن با مفاهیم والای اینگونه معماری نیز آشنا شوند.

انتهای دوره در شهر اصفهان برگزار شد، آشنایی با طرحواره های زیبای عالی‌قاپو، مسجد امام، شیخ لطف الله و جامع اصفهان، بازار اصفهان، چهل ستون و بسیاری دیگر از زیبایی های این شهر که گنجینه ای از هنر اسلامی می باشد هنرجویان را در زیست ایرانی و اسلامی که از ابتدای دوره پی آن بودیم کمک کرد.

در انتها با گردهمایی و هم‌فکری گروهی سعی شد به سوالات و نقطه نظرات همه افراد گروه پاسخ داده شود و در پایان با برگزاری اختتامیه در خانه ای تاریخی مربوط به عصر قاجار این دوره را به پایان رساندیم.

قابل ذکر است همه شرکت کنندگان گواهی دوره را که با امضاء مدرسه اسلامی هنر، موسسه فرهنگی اکو و دانشگاه تهران بود را دریافت کردند.

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با دوره های بعدی به آدرس ذیل مراجعه فرمایید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 16 =