دوره هندسه اسلامی – ایرانی

معرفی
نقوش هندسی اسلامی یکی از پرکاربردترین هنرها در زندگی روزمره اسلامی در طول قرن ها بوده است. این هنر بسته به زمان و فرهنگ های مختلف تکامل یافته است. کشورهایی مانند ایران، ترکیه، مراکش، سوریه و مصر الگوهای منحصر به فرد خود را شکل داده اند که می توان آن‌ها را از یکدیگر متمایز کرد.

با توجه به اینکه در طول تاریخ کشورها با یکدیگر مشترک بوده و سپس بارها از یکدیگر جدا شده اند، سلسله های مختلف روش خود را برای نقوش هندسی شکل دادند. در ایران به‌عنوان یکی از کشورهای تأثیرگذار در هنر به‌ویژه هنر اسلامی، مردم در زندگی روزمره خود از هنر استفاده می‌کردند، بنابراین نقوش هندسی در سراسر این کشور زیبا یافت می‌شود.

ترسیم برخی از این الگوها با فناوری امروزی واقعاً سخت است، اما درک مفاهیم چگونگی ایجاد این الگوها با ابزارهای اولیه مانند خط کش، قطب نما معمولی و مداد شما را به سفری در تاریخ می برد که در آن از هنر اسلامی لذت خواهید برد.

این دوره به شما این فرصت را می دهد تا الگوهای هندسی مختلف اسلامی را با رویکرد سنتی بیاموزید، درک کنید و ترسیم کنید و تأثیر آن را در فرهنگ اسلامی مطالعه کنید.

نقوش هندسی در معماری اسلامی

خلاصه دوره:
این دوره با تمرکز بر نقوش هندسی در ایران، با هدف بررسی معماری‌های تاریخی، مساجد، حمام‌ها و سایر سازه‌هایی که دارای نقوش هندسی زیبایی هستند، به منظور مطالعه و یادگیری نقش‌های هندسی به کار رفته در این بناها می‌باشد.

این دوره برای معماران، هنرمندان تذهیب، کارگران و طراحان مرمت سنتی و سایر هنرمندانی که به هنر سنتی و اسلامی علاقه مند هستند مناسب است.

با رشد روزافزون علاقه به هنر سنتی به ویژه هنر اسلامی، هنرمندان مختلف تلاش کرده اند تا نحوه درست انجام نقوش هندسی اسلیمی را بیاموزند اما تنها تعداد کمی از آنها موفق بوده اند. الگوهای روی کاغذ، نه فقط هر چیزی که خوب به نظر می رسد!

آنچه خواهید آموخت:
1. مبانی نظری نقوش هندسی و کاربرد آن در هنر و معماری اسلامی
2. مفاهیم اولیه هندسه (تقسیم خطوط و زوایا، ترسیم اشکال ساده مانند مربع و پنج ضلعی و …)
3. تناسبات مختلف در هنر و هندسه اسلامی
4. نظم و هندسه در طبیعت
5. آموزش ترسیم حدود 20 الگوی هندسی مورد استفاده در سازه های مختلف در ایران

روش تدریس:
یادگیری بر اساس کتاب فارسی خواهد بود.

آنچه شما باید داشته باشید:
1. مداد
2. قطب نما
3. خط كش
4. مقداری مداد رنگی یا پاستیل برای رنگ آمیزی

درباره مدرس:
خانم عظیمی فهیم بیش از 20 سال سابقه تذهیب (تذیب)، تشیر، گل و مرغ، گره و هندسه اسلامی، شرکت در نمایشگاه های بین المللی اسلامی و برگزاری کارگاه های آموزشی متعدد در زمینه های هنر اسلامی را دارد.

برنامه و زمان برگزاری دوره:
این دوره 5 جلسه خواهد داشت (بسته به عوامل مختلفی مانند تعداد شرکت کنندگان، اگر بیش از 6 نفر در کلاس داشته باشیم به زمان بیشتری برای اصلاح نیاز خواهیم داشت بنابراین برای پوشش دادن به یک جلسه کامل نیاز داریم).

هر جلسه حدود 90 دقیقه طول می کشد، بنابراین کل دوره حدود 8 ساعت دوره آموزشی است، اما شما در طول دوره با شماره واتساپ ما با استاد در تماس خواهید بود.

با توجه به اختلافات زمانی، ما باید زمانی را تنظیم کنیم که برای همه مناسب باشد، در این دوره اولین گزینه ما در ساعت 14:00 به وقت تهران در روزهای یکشنبه است ، اما ممکن است این زمان به درخواست شرکت کننده تغییر کند (ما شرایط شما را در بخش های مختلف از جهان درک می کنیم؛ بنابراین تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا همه چیز را تا حد امکان به درستی تنظیم کنیم).

هزینه دوره:
195 یورو

برای ثبت نام و اطلاعات بیشتر لطفا با شماره زیر تماس حاصل بفرمایید و یا به درگاه ذیل مراجعه فرمایید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 13 =