انتشارات مدرسه اسلامی هنر

کتاب اسلام و معماری

سخن ناشر


مدرسه اسلامی هنر به عنوان نهادی غیر دولتی که به کار آموزش و پژوهش در حوزه مباحث نظری هنر مشغول است و به موضوعات ذیل «نسبت دین و هنر» اهتمام ویژه دارد.

این مجموعه در بخش انتشارات خود نیز این رویکرد محتوایی را اولویت داده است. البته تحقیق و تالیف در حوزه مباحث «دین و هنر» در کشور ما، پیشینه چندانی ندارد و چه بسا بتوان گفت دست کم در برخی موضوعات این حوزه مطالعاتی، هنوز در ابتدای راه هستیم؛ بنابراین نمی‌توان انتظار داشت آثار پژوهشی در این قبیل موضوعات، به آن حد از پختگی و انسجام رسیده باشد که پارادایم‌های متنوع علمی را شکل بدهد و به دنبال سیری از نقدهای دوسویه و چند سویه، وجوه تمایز و نقاط ضعف و قوت هر کدامشان، آشکار و پذیرفته شده باشد.

قاعدتاً در چنین شرایطی همت و هدف ناشران دانشگاهی باید معطوف به معرفی دیدگاه‌های مختلف و در معرض نقد و بررسی گذاشتن آن‌ها باشد. البته از شرایط اولیه دیدگاه‌های قابل نشر تخصصی نیز آن است که اصول و ضوابط فنی پژوهش را دارا باشند. بدون طرح دیدگاه‌های مختلف و بعضاً خلاف مشهور، همواره یک نظریه رایج و مرسوم تکرار خواهد شد و محیط‌های آموزشی و بلکه پژوهشی، صرفاً به تقلید از پیشینیان ادامه خواهند داد.

انتشارات مدرسه اسلامی هنر به منظور پیشبرد مرزهای دانش در حوزه مطالعات هنر و به ویژه نسبت دین و هنر، از نشر آثار پژوهشی با رویکردها و دیدگاه‌های مختلف در این زمینه استقبال می‌کند و البته روشن است که الزاماً با محتوای تک تک این آثار نیز موافقت ندارد.

امید است با پویایی و نشاط جامعه علمی و هنری بتوانیم گام‌های بعدی در مسیر نقد و نشر دیدگاه‌های فعلی و آتی را برداریم و ما نیز سهمی هر چند کوچک در رشد نهال مطالعات هنر در ایران داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 15 =