کتاب به نام یونس نوشته علی آرمین با حضور هادی خورشاهیان و سمیه عالمی عصر دوشنبه 22 مردادماه97 در مدرسه اسلامی هنر نقد شد.

به نام یونس

کتاب به نام یونس نوشته علی آرمین با حضور هادی خورشاهیان و سمیه عالمی عصر دوشنبه 22 مردادماه97 در مدرسه اسلامی هنر نقد شد.

علی آرمین نویسنده به نام یونس در آغاز جلسه به چگونگی شکل گیری ایده داستانش اشاره کرد و یادآور شد:

جغرافیای رخدادهای داستان یک جغرافیای حقیقی و واقعی است که نویسنده سالها پیش در نخستین تجربه های طلبگی اش برای تبلیغ دین به آنجا رفته و با آن آشنا شده است، اما ایده داستان بعدها در ذهنش شکل گرفته و در این جغرافیا جای داده شده است.

هادی خورشاهیان نخستین منتقد جلسه افتتاحیه داستان را از جمله نقطه های قوت به نام یونس خواند که از همان آغاز خواننده را با فضا و شخصیت های داستان آشنا و به ادامه داستان علاقمند می کند.

این منتقد نامگذاری داستان را خوب و سازگار با روایت داستان خواند و روایتش را مبتنی بر کهن الگوی قرآنی یونس پیامبر معرفی کرد. از این نگاه آنچه در این داستان شخصیت “یونس” یعنی روحانی مبلغ را به شخصیت یونس پیامبر شبیه کرده و به سوی رسالت پیامبری اش سوق داده است کنش ها و واکنش های مردم روستای “بگل” در داستان است؛ بدین ترتیب قوم یونس پیامبر ساخته شده است.

سمیه عالمی نیز به ساختار و شخصیت پردازی های اثر اشاره کرد و در بیان شخصیت اصلی داستان گفت:

شخصیت پردازی “یونس” تداعی گر آیه قرآن خطاب به پیامبر خدا ص ست که می فرماید: انا بشر مثلکم..

نویسنده به نام یونس در رمانش نشان داده است که طلبه و روحانی و مبلغ دین هم یک انسان است مثل بقیه انسان ها که در موقعیت های مختلف احساس و واکنش انسانی و طبیعی دارد.

«سلسله نشست‎های نقد داستان طلاب» همکاری مشترک «مدرسه اسلامی هنر» و «شهرستان ادب» است که هر ماه برگزار می شود و نخستین جلسه اش به نقد کتاب به نام یونس اختصاص یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + بیست =