لوگوی اندیشکده مدرسه اسلامی هنر
اندیشکده مدرسه اسلامی هنر

سرعت در تصمیم‌سازی، یکی از نیازهای اساسی سیاست‌گذاری در عرصه‌های مختلف فرهنگی، هنری و اجتماعی است. با این‌ وصف، اندیشکده مدرسه اسلامی هنر، می‌تواند پاسخگوی این نیاز در سطح ملی باشد. این اندیشکده با هدف شناخت مسائل و معضلات فرهنگی و هنری کشور، به مطالعه و بررسی راه‌حل‌های دانش‌بنیان می‌پردازد و با ارائه مشاوره و پیشنهادهای سیاستی متناسب با اقتضائات بومی با نهادهای مؤثر در سطح ملی همکاری خواهد داشت.

تجربیات چندین ساله در تعامل با این سطح از مسائل فرهنگی و هنری، نگاه میان‌رشته‌ای و چندرشته‌ای به مسائل و ابتنای راه‌حل‌ها بر همین رویکرد از یک سو و ارتباط مؤثر با دانشگاه و مجامع علمی داخلی و خارجی از سوی دیگر امتیاز این اندیشکده محسوب می‌شود.

اندیشکده مدرسه اسلامی هنر دارای یک هسته اندیشه‌ورز است. هسته اندیشه‌ورز، در قالب یک عقل مرکزی عمل می‌کند. این هسته متشکل از متخصصان و صاحبان اندیشه با نگاهی تیزبین و مساله‌یاب در سیاست‌گذاری پژوهشی و تصمیم‌سازی‌ها بر اصل جمع‌اندیشی تأکید می‌ورزد. برای خروج از روزمرگی، تحلیل‌ها و ایده‌های خلاقانه‌ای را پیش می‌کشد تا پویایی خوراک لازم را برای حوزه‌های مختلف نخبگانی فراهم آورند. تفکر جمعی باعث می‌شود علاوه بر شناسایی فرصت‌ها و چالش‌ها، خطاپذیری عملکرد و تصمیمات اجرایی اندیشکده به حداقل برسد. علاوه بر ویژگی‌های فوق، هسته اندیشه‌ورز این خصلت را نیز دارد که زیر ساخت‌های آموزشی و پژوهشی را فراهم می‌آورد تا نیروی انسانی خلاق و دارای ایده‌های پژوهشی کارآمد تربیت شوند. این هسته با تشکیل جلسات متوالی به اقتضا برنامه‌های پیشرو فعالیت‌هایی مانند رصد و مطالعه برنامه‌های کلان، انتخاب دبیران کارگروه‌های پژوهشی، مدیریت و کنترل پروژه‌ها، تدوین خط و مشی دپارتمان پژوهشی، نظارت بر روند فعالیت‌ها و بررسی و تصویب طرح‌های جذب شده را در دستور کار خواهد داشت.

بر این‌ اساس، هسته اندیشه‌ورز اندیشکده مدرسه اسلامی هنر فعالیت‌های ذیل را توسعه می‌دهد:
الف: دپارتمان پژوهشی:
دپارتمان بخشی از اندیشکده است که به‌صورت سازمان‌یافته و هدف‌مند خدمات پژوهشی مانند: سامان‌دهی گروه‌های پژوهشی و تربیت پژوهشگر را ارائه می‌دهد.

ب: برگزاری سلسله‌ نشست‌های علمی ماهانه
در راستای توصیه مقام معظم رهبری بر تولید علم و ترویج کرسی‌های آزاداندیشی، اندیشکده مدرسه اسلامی هنر، سلسله‌ نشست‌هایی ماهانه مانند: نشست‌های نقد کتاب، نشست‌های علمی‌ترویجی بر اساس ایده‌ها و طرح‌های علمی و برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی و نقد و مناظره برگزار می‌کند.

ج: کارگروه‌های پژوهشی
کارگروه‌های پژوهشی که مهم‌ترین فعالیت اندیشکده مدرسه اسلامی هنر به شمار می‌آید، در سه ساحت پژوهش‌های بنیادی، پژوهش‌های کاربردی و پژوهش‌های میان‌رشته‌ای از میان فارغ‌التحصیلان و دانشجویان دکتری و فضلای حوزوی غیر هیئت‌علمی تشکیل خواهد شد. کارگروه‌های پژوهشی حداقل با پنج عضو پیوسته تشکیل می‌شوند که برخی از آنها عبارت‌اند از:
· کارگروه پژوهشی فرهنگ‌نامه
· کارگروه هنر و قرآن
· کارگروه پژوهشی هنر اسلامی
· کارگروه پژوهشی فقه هنر
· کارگروه هنرهای نمایشی و رسانه‌ای
· کارگروه فلسفه هنر

این کارگروه‌ها علاوه بر جذب پروژه‌های پژوهشی از نهادها، وظیفه نخبه‌پروری و انتقال دانش به هنرجویان و پژوهشگران را دارند. اما از جهت محتوایی این کارگروه‌ها موظف هستند تا محورهای ذیل را خط‌مشی برنامه‌های خود قرار دهند:
· تبیین نظری مبانی هنرهای ایرانی‌ – اسلامی در عرصه‌های معرفتی، فقهی، فلسفی و اجتماعی
· ترسیم علمی راهبردی و کاربردی هنرهای ایرانی‌ – اسلامی در عرصه‌های آموزشی و پژوهشی
· تحقق علمی اجرایی سیاستی هنر ایرانی‌ – اسلامی در عرصه اقتصاد، اجتماع، فرهنگ، سیاست و رسانه

هر عرصه از فعالیت‌های یاد شده، در قالب گروه‌های پنج‌نفره پژوهشی مستقل متشکل از اعضای نخبه و متخصص علمی حوزوی و دانشگاهی غیر هیئت‌علمی سامان‌دهی خواهند شد که با بررسی‌های دانش‌بنیان و تجربیات میدانی در حوزه‌های متنوعی از عرصه‌های فوق، گروه‌های علمی اندیشکده می‌توانند بسط و توسعه یابند.
علاوه بر فعالیت‌های محوری یاد شده، فعالیت‌های همسوی دیگری نیز وجود دارد که اندیشکده مدرسه اسلامی هنر به حول و قوه الهی در تحقق آنها نقش مؤثری خواهد داشت.