بیانیه پایانی هیئت محترم داوران دومین دوره مسابقات ملی کتابت قرآن کریم

با استعانت از خداوند متعال، مسابقات ملی کتابت قرآن کریم به آوردگاه دوم رسید و امید کاتبان و هنرمندان قرآنی را تداوم بخشید و این انتظار را ایجاد نمود که در آینده ای نزدیک حرکتی دقیق‌تر و موثرتر در جهت احیای شیوه‌های ایرانی خطوط قرآنی تحقق یابد.
در داوری این دوره از مسابقات که با حضور گسترده کاتبان قرآن کریم همراه بود، کیفیت بالاتری را در زمینه آثار دریافتی شاهد بودیم و امید است برنامه‌ریزی‌ها برای سال آتی، منجر به کیفیت‌بخشی بیشتر آثار شود.
یکی از مواردی که شرکت‌کنندگان محترم از برگزارکنندگان انتطار داشته و امید است در دوره های بعد مرتفع گردد، مدت زمان محدود برای نگارش و ارسال آثار بود. بدیهی است با درنظر گرفتن زمان بیشتر، کیفیت آثار در مرحله بالاتری قرار خواهد گرفت.
شایان ذکر است داوری، بر روی آثار کدگذاری شده و بدون نام، با دقت بسیار انجام پذیرفت و سعی گردید شاخصه‌های داوری قید شده در فراخوان مورد عمل قرار گیرد؛ لذا پس از بررسی و رتبه‌بندی آثار منتخب، جناب استاد صمدی  به صورت جداگانه‌ای – به سبب رعایت مسائل جسمانی و بهداشتی – آثار را بررسی و در نهایت با مشورت و رایزنی اعضای هیئت داوران، رتبه‌بندی آثار نهایی گردید.
در بخش کاتبان جوان  با توجه به حضور موفق آتیه‌سازان هنر ایرانی، انتخاب آثار به سختی امکان‌پذیر شد و با توجه به تعداد و کیفیت آثار، علاوه بر رتبه اول، دو نفر حائز رتبه دوم، یک نفر رتبه سوم و یک نفر حائز رتبه تقدیری گردید.
در بخش کتابت فاخر با توجه به بررسی دقیق و جزء به جزء آثار رسیده و اعمال دقیق شرایط مسابقه، انتخاب اثری بدون رقیب و شایسته رتبه اول ممکن نگردید؛ بنابراین بدون معرفی رتبه اول، دو اثر به صورت مشترک حائز رتبه دوم گردیدند. پس از نهایی شدن رتبه سوم نیز با توجه به گستردگی بیشتر آثار در رده کتابت فاخر، 6 اثر نیز حائز رتبه تقدیری گردیدند.
در پایان، هیئت داوران، ضمن تشکر از سازمان اوقاف و امور خیریه، و همچنین مرکز قرآنی سازمان و مدرسه کتابت قرآن کریم، در خصوص برگزاری مسابقه و ارتقاء جایگاه خط نسخ و نیز هزینه کرد بیشتر با توجه به تغییرات در رتبه بندی آثار، انتظار جامعه خوشنویسی قرآنی را بر تداوم و گسترش راه آغاز شده یادآور می‌گردد.

اسفندماه 1399 هجری شمسی
عبدالصمد حاج صمدی، سید رضا بنی‌رضی، محمد علی قربانی، علیرضا بخشی

رتبه بندی آثار

در رده کاتبان جوان
رتبه اول: سرکار خانم پریا حمزه ئیان از بوشهر
رتبه دوم: به صورت مشترک به سرکار خانم غزل چابک از شهرضا و جناب آقای علی آمیغی از قم
رتبه سوم: جناب آقای آرین محزون ازشیراز
جائزه تقدیری: جناب آقای محمد حسن رئیسی از شیراز

در رده کتابت فاخر
رتبه دوم به صورت مشترک جناب آقای مجید سعید کافی از شاهرود و سرکار خانم الهام میرطلایی از شهرضا
رتبه سوم جناب آقای محمد نعیم جوادی از قم
جائزه تقدیری: جناب آقای حبیب الله اسلامی از تهران
جائزه تقدیری: جناب آقای محمد پورقلی زاده از رشت
جائزه تقدیری: جناب آقای مصطفی رضایی از اصفهان
جائزه تقدیری: جناب آقای محمد قیاسی از تبریز
جائزه تقدیری: جناب آقای اصغر کشاورز حداد
جائزه تقدیری: جناب آقای حمید میکانیک ازقوچان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 6 =