پنج‌شنبه، 1 فروردین 1387

در چنین روزی…

پنج‌شنبه 1 فروردین 1387 هجری خورشیدی
20 مارس 2008 میلادی
12 ربیع الاول 1429 هجری قمری

دو تولد و یک رویداد در تاریخ فرهنگی- هنری امروز قابل ره‌گیری است.

قرن‌ها پیش در چنین روزی ایرانیان نخستین روز بهار را آغاز سال قرار دادند. عید نوروز پیشینه‌ای کهن دارد و برپایی جشن نوروز را به جمشید، پادشاه ایران باستان، نسبت می‌دهند. فرارسیدن بهار فرخنده باد.

170 سال پیش در چنین روزی از سال میلادی ارنست ماخ، فیلسوف و فیزیکدان اتریشی متولد شد. ماخ عقیده داشت هر نظریه علمی که به اشیاء اشاره‌ای داشته باشد و نتوان آن را به تجربه حسی بازگرداند، مردود است.

و 160 سال پیش در چنین روزی از سال میلادی هنریک ایبسن، نمایش‌نامه‌نویس نروژی، متولد شد.

هنریک ایبسن
هنریک ایبسن، نویسنده‌ی نوروژی، در بیستم مارس 1828 میلادی به دنیا آمد. کودکی و نوجوانی‌اش در سختی گذشت. به رغم علاقه‌اش به رشته‌ی پزشکی در شعر و ادب چنان استعدادی داشت که جذب ادبیات شد و منظومه «کاتیلینا» را متاثر از انقلاب‌های سال 1848 اروپا نوشت.
ایبسن در این نمایش‌نامه در ورای موضوعی تاریخی بر ضرورت اصلاحات اجتماعی پافشاری می‌کند و به همین دلیل نمایش‌نامه‌اش تا سال‌ها اجازه‌ی اجرا نمی‌یابد.
نمایش‌نامه «خانه عروسک و اشباح» ایبسن را در سراسر اروپا مشهور می‌کند و دیگر آثارش برایش شهرتی جهانی پدید می‌آورند. با این همه ایبسن هرگز خود را خوش‌بخت نمی‌دید و سرانجام به این نتیجه رسید که به دست آوردن شهرت و افتخار، هم زندگی او را نابود کرده است و هم سعادت نزدیکانش را از میان برده است.
ایبسن در آثارش بر اهمیت زندگی فردی تاکید می‌کند و از فرد در برابر جامعه دفاع می‌کند.
ایبسن در زمان حیات و تا سال‌ها پس از مرگ بر جریان نمایش‌نامه‌نویسی تاثیرگذار بود.
هنریک ایبسن در سال 1906 میلادی درگذشت.

Henrik Ibsen

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + هفده =