تعداد هنرجو
4 هنرجو
تعداد جلسات
16 جلسه
ضبط
ضبط شده استدیویی
طول دوره
طول دوره 2808 دقیقه
پشتیبان
پشتیبانی محتوایی ندارد
گواهی پایان دوره
مدرک معتبر دارد (با نشان یونسکو)
کار پایانی
کار پایان دوره ندارد

۱,۵۰۲,۰۰۰ تومان

1 میلیون و 126 هزار تومان

چرا نویسندگی و داستان‌نویسی یاد بگیریم؟

ما آدم‎‌ها عادت داریم به داستان‌گویی؛ و به قدری این قالب برایمان ارزشمند است که تقریباً همه چیز را داستانی دریافت می‌کنیم و داستانی هم انتقال می‌دهیم. مثلاً وقتی می‌خواهیم از یک مهمانی برای دوستمان بگوییم هم قصه‌وار تعریف می‌کنیم؛ با حسین و احمد و بابک به خانۀ مرتضی رفتیم و مشغول گپ‌زدن بودیم که آرش از راه رسید. کمی از آمدنش نگذشته بود که با احمد بحثش بالا گرفت. اصلاً وقتی آمد هم عصبی بود (اینجا حتی فلش‌بک زدیم) و … .

درواقع شیوۀ داستان‌گویی برای ما انسان‌ها، شیوۀ متعارف انتقال مطلب و ایجاد ارتباط با دیگری است؛ از بشر اولیه که روی دیوار غارها نقاشی می‌کرد، داشت قصه می‌گفت و از این راه، اندیشه و عواطفش را انتقال می‌داد تا عکاسی که عکس میگیرد و زمان را در لحظه‌ای ثابت می‌کند، تا نوازنده‌ای که قطعه‌ای را می‌نوازد، تا نمایشنامه و فیلمنامه و اپرا و رقص و باله و تعزیه و پرده‌خوانی و … .

داستان به جهت انسجام ساختاری، به ذهن انسان نظام می‌دهد. بنابراین وقتی عادت می‌کنیم به داستان‌گویی، ذهن ما عادت می‌کند به ساختاردهی مطالب، و این یعنی انسجام ذهنی. ذهن منسجم، در جهان کنونی که عرصۀ رقابت روایت‌هاست، بهتر و دقیق‌تر می‌تواند هدفگذاری و حرکت کند.

بستۀ اقاقیا چیست؟

گل‌های خوشه‌ای سفید یا صورتی اقاقیا بسیار خوشبو هستند و در میانۀ بهار، جانِ شهر را معطر می‌کنند. از سوی دیگر این درخت چون شاخه‌هایش خاردار است، به خارمغیلان معروف است. آنچه در اشعار فارسی درباره‌اش آمده، حکایت از به جان خریدن درد و زخم خارهای این گیاه در مسیر رسیدن به معشوق و جانان است. مثلاً سعدی می‌گوید: جمال کعبه چنان می‌دوانَدَم به نشاط/ که خارهای مغیلان حریر می‌آید؛ یا این بیت مشهور حافظ که می‌گوید: در بیابان گر به شوق کعبه خواهی زد قدم/ سرزنش‌ها گر کند خار مغیلان غم مخور.

نوشتن مسیر سختی دارد؛ اراده و پشتکار می‌طلبد اما به خاطر داشتنِ شکوفه‌های خوشبو و جان‌نوازش، انگیزه‌بخش است.

بستۀ اقاقیا شامل دو دوره کارگاه‌های ضبط‌شدۀ نویسندگی خلاق و داستان‌نویسی مقدماتی است که در زمستان 1400 و تابستان 1401 به صورت مجازی برگزار شده و در اختیار شما قرار گرفته است.

دقایقی از کارگاه نویسندگی خلاق

در کارگاه نویسندگی چه می‌گذرد؟

در این دوره از قدم اول دست شما را می‌گیریم و آرام آرام پا به دنیای هیجان‌انگیز و پرچالش نویسندگی می‌گذاریم. از چرایی نوشتن و از چه نوشتن شروع می‌کنیم، ایده‌یابی را می‌آموزیم، با ساختار داستان آشنا می‌شویم، تصویرسازی و دیالوگ‌نویسی را یاد می‌گیریم و بعد داستان اپیزودیک را می‌شناسیم. تا آنجا که شما بتوانید طرح داستانی بنویسید، زاویه‌دید مناسب با داستان‌تان را انتخاب کنید و براساس عناصر داستانی و ساختاری که آموخته‌اید، داستان کوتاه شسته‌رُفته‌ای بنویسید با نثری تمیز و کاردرست.

آیا کل آنچه باید از نویسندگی بدانیم تدریس می‌شود؟

در طی این دوره مباحث مربوط به ساختار داستان و عناصر داستان را به طور کامل می‌آموزید و می‌توانید داستان کوتاه خود را خلق کنید با تمام شخصیت‌های جذابی که می‌آفرینید.

برای این دوره نیاز است کتاب تهیه کنیم؟

برای گذراندن دورۀ اقاقیا نیاز به تهیۀ کتاب خاصی ندارید و نت‌برداری از آنچه استاد تدریس می‌کند، برای پیشبرد کار نوشتن کافی است.

استاد این کارگاه کیست و چرا بهتر است با او این دوره را بگذرانیم؟

فاطمه سرکارپور نویسنده و مدرس داستان‌نویسی است و فارغ‌التحصیل کارشناسی‌ارشد فلسفه از دانشگاه تهران. داستان‌کوتاه‌های او در نشریات ادبی و داستانی از جمله همشهری داستان، سلام بچه‌ها، دوست نوجوان و … منتشر شده است.

او که خود هز هنرجویان قدیمی مدرسه اسلامی هنر است، بیش از ده سال است کارگاه‌های متعدد نویسندگی خلاق، داستان‌نویسی و روایت‌نویسی را به صورت حضوری و مجازی در مراکز آموزشی هنری تدریس کرده است.

سرکارپور همچنین در دانشگاه‌های هنر و اندیشه، حکمت و جامعه‌الزهرا داستان‌نویسی تدریس می‌کند.

 

دقایقی از کارگاه داستان‌نویسی مقدماتی

چرا تهیۀ بستۀ اقاقیا توصیه می‌شود؟ چرا هر کدام از این دو دوره را جداگانه تهیه نکنیم؟

شما با تهیۀ بستۀ اقاقیا می‌توانید در شهریه و زمان صرفه‌جویی ‌کنید چرا که شهریۀ ثبت‌نام این بسته، نسبت به تهیۀ دو دورۀ نویسندگی خلاق و داستان‌نویسی مقدماتی به صورت مجزا، کمتر است و نیز زمان کمتری را صرف پیدا کردن کارگاه خواهید کرد و با یک‌بار ثبت‌نام، به دو کارگاه دسترسی خواهید داشت.

این کارگاه به درد چه کسانی می‌خورد؟

این دوره برای همه کسانی که نوشتن را دوست دارند و علاقمندند اندیشه و احساس خود را با این قدیمی‌ترین و متعارف‌ترین قالب بیانی به مخاطبین‌شان انتقال دهند، مفید و مناسب است؛ همۀ آنانکه دوست دارند نثری پاکیزه داشته باشند و روایتی اصولی خلق کنند اما نمی‌دانند از کجا و چگونه بنویسند.

توجه:

این کارگاه در زمستان 1400  و تابستان 1401 به‌صورت مجازی برگزار شده و فیلم جلسات ضبط‌شدهٔ آن به‌صورت آنلاین در اختیار شما قرار می‌گیرد.

سوالات خود را در تلگرام و ایتا به نشانی isoapr_admin و تلفن تماس: ۰۲۵۳۷۸۳۰۸۱۱ و همچنین از طریق آیکن چت آنلاین سایت از ما بپرسید.

صفحات رسمی ما را در شبکه‌های اجتماعی با شناسه isoapr دنبال کنید.

محتوای دوره

بازکردن همه

لینک کوتاه دوره:

https://isoa.ir/academy/?p=2248803
دوره را به دوستان خود هدیه کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://isoa.ir/academy/?p=2248803

فرهنگی هنری طلوع ماه نو

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط و قوانین می باشد