احمد اکبرپور

نویسنده کودک و نوجوان
احمد اکبرپور
تعداد هنرجو
48 هنرجو
تعداد جلسات
8 جلسه
ضبط
ضبط‌شده از کارگاه مجازی (تدوین شده)
طول دوره
طول دوره 590 دقیقه 
پشتیبان
پشتیبانی محتوایی دارد (2 جلسه - 120 دقیقه)
گواهی پایان دوره
مدرک معتبر دارد (با نشان یونسکو)
کار پایانی
کار پایان دوره دارد

داستان‌نویسی برای نوجوان چه فرقی با داستان بزرگسال دارد؟

 کتاب‌هایی که در دوران نوجوانی می‌خوانیم شاید اولین کتاب‌های جدی زندگیمان باشند. آن‌ها ما را به دنیایی می‌برند که تاکنون تجربه‌شان نکرده‌ایم. لذت یک زندگی جدید را به ما هدیه می‌دهند. به بعضی رؤیاهایمان در دل این کتاب‌ها دست می‌یابیم و دوستان زیادی لابلای کلمات آن‌ها پیدا می‌کنیم. برای همین است کتاب‌هایی را که در سنین نوجوانی می‌خوانیم هرگز از یاد نمی‌بریم و طعم شیرینشان تا همیشه زیر دندانمان می‌ماند.

در دوران نوجوانی برای اولین بار با بحران رشد ناگهانی و موضوع هویت مواجه می‌شویم، به شناخت خود و احساساتمان می‌پردازیم و دوستی‌ها، روابط و حتی اخلاقیات را از نو به چالش می‌کشیم تا در نهایت در فرایند بازشناخت خود، به یک ساحل امنی برسیم. این دوره از زندگی، پرماجرا و پرتنش است و سخن، بسیار در درون خود دارد.

کتاب‌های ردۀ سنی نوجوان برای مخاطبان 14 تا 18 ساله نوشته می‌شود و کاراکتر اصلی هم نوجوانی در همین سن است که با دست و پنجه نرم کردن با مشکلات نوجوانی می‌خواهد از دوران کودکی وارد دوران بزرگسالی شود.

همین چند جمله کافی است تا بدانیم چگونه داستان نوشتن برای نوجوانان مهم است. احمد اکبرپور را خیلی‌هایتان به خاطر نگارش داستان‌های کودک و نوجوانش می‌شناسید. او در این دوره به شما می‌آموزد چگونه از تجربیات نوجوانی خود جان‌مایه‌ای برای ساخت داستانی بسازید.

در کارگاه داستان‌نویسی نوجوان چه خواهد گذشت؟

در این کارگاه ابتدا یاد می‌گیریم چطور به سراغ خاطرات نوجوانی خود برویم و بدون شرمساری به بازخوانی‌شان بپردازیم و از دل همان‌ها ایده‌های ناب داستانی دربیاوریم و دنیای پرتلاطم نوجوانی را بازسازی کنیم. سپس افسانه‌ها و نسبت‌شان با جهان داستانی امروز را بررسی می‌کنیم، طراحی پیرنگ، شخصیت‌پردازی و تیپ‌سازی را می‌آموزیم و می‌فهمیم هیچ داستانی غافلگیرکننده‌تر از داستانی نیست که نویسندۀ آن بی‌رحم باشد؛ بی‌رحم نسبت به کاراکترهایش. از پس این بی‌رحمی‌ها تعلیق‌های داستانی شگرفی ایجاد می‌شود که خواننده را میخکوب داستان می‌کند. از اهمیت فضا و مکان در داستان و شیوۀ نامگذاری کاراکترها و داستان هم مفصل خواهیم گفت.

در پایان انتظار داریم که شما بتوانید یک داستان شسته‌رُفته و استاندارد در حوزۀ داستان نوجوان بنویسید و به عنوان کار پایانی ارائه دهید.

کارگاه داستان‌نویسی نوجوان به درد چه کسانی می‌خورد؟

برای شرکت در این کارگاه بهتر است عناصر داستان را بشناسید.

سرفصل‌های دوره

  1. در جستجوی ایده‌های ناتمام؛ خاطرات معمولی و شرمگین، رؤیاهای معمولی و شرمگین، خواب‌ها
  2. افسانه‌ها؛ ویژگی‌ها و اصول اساسی آن، رابطۀ افسانه‌ها و داستان‌نویسی مدرن کودک
  3. علت شروع ماجرا؛ پیرنگ
  4. شخصیت‌پردازی؛ تیپ و …
  5. نویسندۀ بی‌رحم؛ تعلیق داستانی
  6. فضا و مکان
  7. اهمیت نامگذاری شخصیت‌ها و داستان
  8. ارائۀ یک داستان توسط هنرجو و تحلیل و بررسی آن

دقایقی از کارگاه

توجه:

این کارگاه در پاییز 1400 به‌صورت مجازی برگزار شده و فیلم جلسات ضبط‌شدهٔ آن به‌صورت آنلاین در اختیار شما قرار می‌گیرد.

پس از خرید دوره قفل جلسات باز می‌شود (حتما باید وارد حساب کاربری شده باشید).

سوالات خود را در تلگرام و ایتا به نشانی isoapr_admin و تلفن تماس: ۰۲۵۳۷۸۳۰۸۱۱ و همچنین از طریق آیکن چت آنلاین سایت از ما بپرسید.

صفحات رسمی ما را در شبکه‌های اجتماعی با شناسه isoapr دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط و قوانین می باشد