مدرسه فقه هنر

کتاب «مجموعه مقالات سومین همایش ملی فقه هنر» به چاپ رسید.

کتاب «مجموعه مقالات سومین همایش ملی فقه هنر» منتشر شد.

این کتاب حاصل مقالات ارائه‌شده در سومین همایش ملی فقه هنر است که بهمن ماه 1398 در شهر شیراز، تحت اشراف علمی آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست (حفظه الله) و به همت جناب حجت الاسلام دکتر«سیدمحمد حسین نواب»، «مهدی همازاده و هادی جهانگشا» برگزار شد.

کتاب «مجموعه مقالات سومین همایش ملی فقه هنر» در باب «فقه سینما و تئاتر» در دو عنوان کلی «مقالات فقهی» و «مقالات حقوقی» است که مهرماه 1402 به چاپ رسید. این مجموعه تحت اشراف علمی آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست (حفظه الله)، به همت «مدرسه فقه هنر» و به کوشش «مصطفی دُرّی» و «نواب حضرتی» منتشر شد.

عنوان فقهی این کتاب با همکاری «پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر» و عنوان حقوقی آن با همکاری «سازمان سینمایی کشور» تهیه شده است.

در این عناوین موضوعات مهمی در باب «فقه سینما و تئاتر» مطرح شده است.

در جلد اول این مجموعه مقالات فقهی با عناوین ذیل ارائه شده است:

فلسفه فقه هنر، حکم شرعی استفاده از کلاه‌گیس برای هنرپیشگان زن در هنرهای نمایشی، روایت‌های تاریخی و چگونگی تصویرگری معصومین در سینما، تخیل به‌مثابه موضوع حکم فقهی در هنرهای نمایشی، تحلیل فقهی معنای تصویر سینمایی، با تأکید بر اجتهاد در معناشناسی شیخ انصاری، چگونگی تجلی معنا در هنرهای نمایشی و ارتباط آن با مسائل فقهی، اختصاص وجوهات شرعی جهت تولید و ترویج محتوای مذهبی و دینی در آثار هنری، رسانه‌ای و سینمایی، مقایسه فقهی تعزیه با تئاتر و فیلم، حق بر شهرت، حقوق و الزامات متقابل سینماگران و حکومت دینی.

و در جلد دوم، مقالات حقوقی با این عناوین به چاپ رسید است:

 مطالعه تطبیقی تعیین پدیدآورنده و مالک نخستین در آثار سینمایی از منظر نظام حقوق مالکیت ادبی و هنری، حمایت حقوق مالکیت فکری از اثر سینمایی، تحلیل تطبیقی قرارداد بین مؤلف و تهیه‌کننده اثر سینمایی، آثار نمایشی زیان‌بار برای کودکان، صحنه‌های مشابه در آثار سینمایی، فقه هنر و اسلام قانون اساسی در ایران با نگاهی به نمودهایی در سینما و موسیقی، واکاوی معامله اتهام در حقوق آمریکا از طریق بررسی موردی فیلم‌های سینمایی حقوقی، نظارت بر قالب نمایش خانگی سینما در حقوق ایران، حقوق فرهنگی و سیاست‌های فرهنگی در سینمای دوره پهلوی دوم، ممیزی هنری سینما در حقوق ایران، بازی مرکب؛ هجویه‌ای بر قرارداد اجتماعی، بازی مرکب؛ تأییدی بر تصویرگری هابز از وضع طبیعی و تحلیل مضامین اخلاقی، سیاسی و حقوقی در فیلم قهرمان.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =