امروز، چهار‌شنبه، 15 اسفند 86

در چنین روزی…

چهارشنبه 15 اسفند 1386 هجری خورشیدی
5 مارس 2008 میلادی
26 صفر 1429 هجری قمری

چهار درگذشت در تاریخ فرهنگی – هنری امروز قابل ره‌گیری است.

55 سال پیش در چنین روزی از سال میلادی سرگیی پروکنیف، موسیقیدان روسی، درگذشت. «عصر فولاد» و «دلقک» از ساخته‌های اوست.

899 سال پیش در چنین روزی از سال میلادی سنت آنشلم، فیلسوف ایتالیایی، درگذشت. آنشلم در زمانی که بیشتر فلسفه را گمراهی می‌دانستند، مبانی فلسفه را راه اثبات وجود «کمال مطلق» می‌دانست.

1114 سال پیش در چنین روزی از سال قمری ثابت بن قره حرانی، فیلسوف و مترجم عراقی، درگذشت. قره حرانی بسیاری از متون علمی یونانی را به عربی ترجمه کرده است.

و 35 سال پیش در چنین روزی از سال میلادی پرل باک، نویسنده آمریکایی درگذشت.

***

پرل باک
پرل باک در 26 ژوین سال 1892 در شهر هیلزبرو در غرب ویرجنیا متولد شد. پدر و مادرش مبلغ فرقۀ پرسبایترین بودند و او را در پنج ماهگی به چین بردند. پرل باک در هفده سالگی به آمریکا بازگشت و پس از فارغ‌التحصیلی از کالج دخترانۀ راندولف میکن بار دیگر به چین رفت. در سال 1930 نخستین رمان خود را با نام «باد شرق، باد غرب» منتشر کرد. «خاک خوب» عنوان دومین رمان پرل باک است. جایزه ادبی پولیتزر در سال 1932 به این رمان تعلق گرفت.
از جمله مهم‌ترین آثار باک نوشتن زندگی‌نامه پدرش با عنوان «فرشته مبارز » و زندگی‌نامه مادرش با عنوان «تبعیدی» در سال 1936 است. پرل باک پیش از این در پی نوشتن مقالاتی انتقادی از هیأت‌های مذهبی کناره گرفته بود.
پرل باک که در یکی از جنجالی‌ترین دوره‌های تاریخ چین در این کشور زندگی می‌کرد و شاهد وقایع تاریخی بسیاری در چین بود، در آثارش تضاد میان فرهنگ چین و غرب را به خوبی تصویر کرده است. آکادمی نوبل در سال 1938 به سبب «توصیف غنی و حماسی از زندگی روستاییان چین و به سبب زندگی‌نامه‌هایی که شاهکار ادبی محسوب می‌شوند» جایزه نوبل سال را به این نویسنده آمریکایی اهدا کرد.
پرل باک در سال 1973 در ایالت ورمونت آمریکا درگذشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − چهار =