پنج‌شنبه؛ 23 اسفند 1386

در چنین روزی…

پنج شنبه 23 اسفند 1386
13 مارس 2008
5 ربیع الاول 1429

یک تولد، یک درگذشت و یک رویداد در تاریخ فرهنگی – هنری امروز قابل ره گیری است .

145 سال پیش در چنین روزی از سال میلادی گابریل دانونزیو، نویسنده ایتالیایی متولد شد. «سرزمین بکر»،«هوس» و «آتش» از آثار اوست.

161 سال پیش در چنین روزی از سال قمری دارالفنون ،نخستین مدرسه جدید ایرانی افتتاح شد . میرزاتقی خان امیرکبیر برای برپایی این مدرسه سعی بسیار کرده بود، اما هنگام افتتاح در تبعیدی به سر می برد که به قتلش انجامید.

و 33 سال پیش در چنین روزی از سال میلادی ایوو آندریچ ،نویسنده یوگسلاو درگذشت.

***

ایوو آندریچ
ایوو آندریچ، داستان نویس یوگسلاو ، در دهم اکتبر 1892 در بوسنی که در آن زمان تحت سلطه اتریش – مجارستان بود، متولد شد. در سارایوو به دبیرستان رفت و از دانشگاه گراتز در سال 1923 مدرک دکتری فلسفه دریافت داشت . آندریچ که ناسیونالیستی پر حرارت بود، طی جنگ جهانی اول، توسط مقامات اتریشی – مجار زندانی شد. پس از جنگ با تشکیل دولت یوگسلاوی به سیاست راه یافت. ایوو آندریچ پیش از حمله آلمان در سال 1941 به یوگسلاوی وزیر مختار یوگسلاوی در آلمان بود و در طول جنگ جهانی دوم در آپارتمانش در بلگراد در بازداشت به سر می برد و تمام وقت و انرژی خود را صرف نوشتن می کرد.
ایوو آندریچ در وهله نخست به سبب مجموعه اشعارش در سال 1918 شهرت یافت و انتشار سه رمان «پلی بر درینا»، «تاریخچه بوسنی» و «زنی از سارایوو» در مجموعه «تریلوژی بوسنی» در سال 1945 توجه اهالی ادب را به او جلب کرد.
ایوو آندریچ در سال 1961 به سبب «قدرت حماسی آثارش که با آن مضامینی را که از تاریخ کشورش برکرفته است، ترسیم می کند» به عنوان برنده جایزه نوبل شناخته شد و در سیزدهم مارس 1975 در بلگراد درگذشت.

* Ivo Andrić

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار − چهار =