یک‌شنبه، 19 اسفند 86

در چنین روزی…

یک‌شنبه، 19 اسفند 1386 هجری خورشیدی
9 مارس 2008 میلادی
1 ربیع الاول 1429 هجری قمری

دو تولد و سه درگذشت در تاریخ فرهنگی- هنری امروز قابل ره‌گیری است.

33 سال پیش در چنین روزی از سال میلادی جورج استیوس، کارگردان آمریکایی، درگذشت. «بانوی با نشاط» و «هرچه بیشتر بهتر» از آثار اوست.

90 سال پیش در چنین روزی از سال میلادی فرانک وده کیند، نمایشنامه‌نویس آلمانی، درگذشت. «موسیقی» و «هرکول» از آثار اوست.

98 سال پیش در چنین روزی از سال میلادی سامویل باربر موسیقیدان آمریکایی و برنده جایزه پولیتزر 1958 متولد شد.

444 سال پیش در چنین روزی از سال میلادی میکل آنژ، نقاش ایتالیایی، درگذشت. «روز محشر» و «کتیبه‌های کلیسای سن پیر» از آثار اوست.

و 199 سال پیش در چنین روزی از سال میلادی نیکلای گوگول متولد شد.

***

نیکلای گوگول
نیکلای واسیلیه ویچ گوگول در نهم مارس 1809 در شهر ساراچیستی اوکراین متولد شد. پدرش کارمند دولت بود و گاهی نمایش‌های کمدی می‌نوشت و شعر می‌سرود. گوگول در سال 1820 به مدرسه رفت و از نوجوانی نوشتن را آغاز کرد. به رغم استعدادش در تقلید و طنز، شخصیتی گوشه‌گیر داشت و اندوهی عمیق در چهره اش موج می‌زد. در نوزده سالگی تحصیل را کنار گذاشت و با امید کسب آوازه در عرصه ادب به پترزبورگ رفت. گوگول نخستین مجموعه شعرش را با هزینه شخصی منتشر کرد و مدتی بعد خود تمام نسخه‌های آن را جمع‌آوری کرد و از بین برد.
گوگول آثار جاودانش را در دهه چهارم قرن نوزدهم نوشت.
انتشار نخستین جلد از داستان‌های او در سال 1831 با نام «شب‌نشینی‌هایی در مزرعه ویکانکا» محافل ادبی را متوجه او ساخت. در این زمان تزار نیکلای اول می‌کوشید هرگونه انتقادی را در نطفه خفه کند و آثار گوگول هجو شدیدی بود بر دستگاه حکومت او.
گوگول هنرمندی واقع بین، نکته‌سنج، متفکر و غمگین بود. هرگز کارهای کوچک طبع‌بلند پروازش را راضی نکرد. بر اثر فشار مرتجعین دو بار کشورش را برای سال‌های طولانی ترک کرد و در 21 فوریه 1852 در 43 سالگی در مسکو وفات یافت.
«شنل»، «بازرس»، و «نفوس مرده» از مشهورترین آثار اوست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =