«شیطان یک زن است»

معرفی فیلم‌ساز و فیلم‌نامه
«یوزف فن اشترنبرگ» فیلم‌ساز اتریشی مهاجر به آمریکا، در ایران چندان شهرتی ندارد و دچار مهجوریت شده است. اشترنبرگ در تمامی منابع تاریخ سینمایی مورد تحسین و ستایش قرار گرفته است. مورخان تاریخ سینما، ارزش فیلم‌های او را به جهت نقشی که در ابتدای دهه 30 و در دوران انتقال سینما از صامت به ناطق ایفا کرده است، می‌دانند. در عین حال منتقدین و کارشناسان سینمایی اهمیت فیلم‌های اشترنبرگ را ورای هویت تاریخی‌اش، در غنای بصری، درام‌پردازی شگفت‌انگیز نسبت به آن‌دوره و شاید آغاز ملودرام امروزی در سینما می‌دانند.
حیات سینمایی اشترنبرگ، با سِمَت مونتوری در کمپانی «والد فیلم» در سال 1911 میلادی آغاز شد و سپس به نویسندگی و مشاور کارگردانی پرداخت که حاصل آن فیلم‌های: عروس ماسکدار، مارش عروس، ماه عسل، خیابان گناه و جدال در آفتاب بوده است. وی پس از مدتی که به فیلم‌برداری فیلم‌های جنگی – خبری در جنگ جهانی اول پرداخت در سال 1930 رسماً شروع به کارگردانی کرد.
در میان فیلم‌های او، هفت فیلم ستایش و تحسین بسیاری را برانگیخته است:
مراکش، فرشته آبی، بی‌حیثیت، یک تراژدی آمریکایی، ملکه سرخ، قطار سریع‌السیر، شیطان یک زن است و شانگهای.
در این میان فیلم‌نوشتِ‌فیلم فرشته آبی محصول 1930 از اشترنبرگ در ایران با ترجمه پرویز تأییدی و توسط نشر قطره منتشر شده است.
فرشته آبی اقتباسی است از رمان «پروفسور اونرات» نوشته‌ی هاینریش‌مان که توسط روبرت لیجان به فیلم برگردانده شده است.
مطالعه این کتاب فیلم‌نامه (فیلم‌نوشت) به شما کمک خواهد کرد با دنیای اشترنبرگ و سینمای او بیشتر آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × چهار =