در جلسه نقد رمان «اربعین طوبی» مطرح شد: ناشران مذهبی از عدم ارائه کتاب با کیفیت خوب و قابل قبول رنج میبرند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از قم, سومین جلسه از نشست‌های نقد داستان طلاب با همکاری مشترک مدرسه اسلامی هنر و انتشارات کتاب جمکران برگزار شد. در این جلسه مسلم ناصری و حاتم ابتسام به عنوان منتقد حضور داشتند.

در آغاز محسن امامیان نویسنده کتاب مطالبی را در مورد اثرش مطرح؛ و بخشی از کتاب را برای مخاطبین خوانش کرد.

مسلم ناصری به عنوان اولین منتقد، داستان را داری فراز و فرودهای بسیاری دانست و معتقد بود داستان قبل از آن که به ساختارهای رمان نزدیک باشد بیشتر شبیه به فیلمنامه است و این نگاه را ناشی از سبقه نویسنده در امر فیلمنامه نویسی دانست و گفت: چون نویسنده تعلق خاصی برای تبدیل کردن داستان به سریال داشته تمرکزش را بیشتر بر تصویرهای داستان گذاشته و از مولفه های اصلی داستان دور شده است.

نویسنده کتاب باغ طوطی گفت: داستان باید داری جذابیت باشد و در مواجه اول مخاطب از آن لذت ببرد.

او یکی از راههای ایجاد جذابیت را پلات قوی و شخصیت پردازی دقیق دانست و راه دیگر را نثر محکم و قابل قبول بیان کرد.

نوسینده رمان ستون ۱۴۵۳ ادعای امامیان را در مقدمه کتاب مخل داستان دانست و تاکید کرد که قرار نیست در یک اثر داستانی محتوای زیادی را تزریق کنیم و سریع از آنها عبور کنیم.

حاتم ابتسام اما مطالبش را با اشاره به سابقه تولید محتوا در حوزه مسائل مذهبی آغاز کرد و اظهار داشت هیچ مفهومی در بعد از انقلاب به اندازه اربعین در موردش تولید محتوا صورت نگرفته است و اثر امامیان را نخستین رمان با موضوع پیاده روی اربعین معرفی کرد.

این ویراستار ادامه داد: نویسندگی صرفا بلد بودن نثر و قصه گویی نیست. بلکه بخشی از نویسندگی داشتن اطلاعات است. داشتن دنیایی که مخاطب را از نویسنده جدا کند.

او از جمله نکات مثبت نویسنده «اربعین طوبی» را همین دانست و اذعان داشت امامیان خیلی چیزها را میداند و به همین خاطر مثلا در اثرش به تاریخ معاطر نقب میزند.

ابتسام یکی از مشکلات و مصائب نویسندگان را روایت کارکتر زن از طرف مردان نویسنده و بالعکس میداند. وی تصریح کرد امامیان در این زمینه موفق عمل کرده و توانسته به عنوان یک نویسنده مرد حس زنانگی را در روایتش ایجاد کند.

مسلم ناصری در بخش دوم از صحبتهایش به عملکرد ناشران پرداخت و گفت: آنچه ناشران مذهبی از آن رنج میبرند و همین رنج به آثار مذهبی آسیب وارد میکند عدم ارائه کتاب با کیفیت خوب و قابل قبول است. او طرح جلد و استفاده از رنگهای کدر و تیره را کم لطفی در حق اثر دانست و به عنوان تلنگر نشرهای مذهبی را مخاطب خود قرار داد و تاکید کرد باید نشرهای مذهبی اهتمام بیشتری به تصویرسازی، طراحی جلد، رنگ آمیزی و چاپ کتاب داشته باشند.

داستان «اربعین طوبی» درباره دختری نوجوان است که در کودتای ۲۸ مرداد پدرش را از دست میدهد و به ازدواج تاجری عراقی در می آید. طوبی داستان زندگی خود را در مسیر پیاده روی اربعین برای نوه هایش تعریف میکند. کتاب ۴۰ گام دارد و در هر گام زمان حال با رجوع به گذشته که در بر دارنده بخش‌هایی از تاریخ معاصر ایران و عراق است روایت می‌شود.

در بخش از این کتاب می خوانیم:

«این سال ششم است که قلک می‌گیرد. برای خودش و بچه‌هایش و بچه‌هایشان و بچه‌های بچه‌هایشان … آنها دوست دارند توی «مضیف زائران اربعین» شریک باشند و بحمدلله پول خردهایشان آن قدر برکت دارد که هر سال خرج مهمانان خانه طوبی توی کربلا را می‌دهد.»

«اربعین طوبی» اثر سید محسن امامیان از سوی انتشارات کتاب جمکران با قیمت ۱۰ هزار تومان در ۲۹۶ صفحه سال ۱۳۹۵ روانه بازار کتاب شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − شش =