محمد سرشار در مهمانی «چای و داستان» مطرح کرد؛ ادبیات عامه پسند شکل دهنده سبک زندگی عامه مردم است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب (ایبنا) در قم، محمد سرشار نویسنده رمان «رستاخیز عاشقی» در سی و ششمین مهمانی «چای و داستان» مدرسه اسلامی هنر درباره ادبیات داستانی، بازار کتاب و پیوند آن با سبک زندگی سخن گفت.

وی درباره دیده شدن و تأثیرگذاری کتاب‌‎های رمان و داستان در جامعه‌‎ی ایران امروز به آسیب‌های بازار کتاب اشاره کرد و مداخله‌های دولت را در این بازار آسیبی دانست که سیستم چاپ و نشر کتاب را به هم زده است.

سرشار تصریح کرد: تعداد عناوین کتابی که در ایران چاپ می‎شود، به خاطر سیاست‌های دولت و خریدهای حمایتی و اتفاق‌های دیگر سبب شده است مقدار حجم تولید کتاب در ایران به نسبت جمعیت کشور زیاد باشد.

نویسنده مجموعه داستان‌هایی مانند «زن‌ها همه مثل همند» و «توت‎‌فرنگی‌‎های روی دیوار» درباره سیستم توزیع و پخش کتاب هم افزود: ویترین‎‌های عرضه کتاب یعنی کتاب فروشی‎‌های ما به نسبت بقیه کشورها کم است و این عامل با توجه به کم رونق شدن کتاب فروشی ها آسیب جدی به این حوزه وارد می کند.

نویسنده مجموعه داستان «زنها همه مثل همند» برگزاری نمایشگاه‎‌های بزرگ را برای فروش کتاب برهم‎زننده سیستم عرضه کتاب و آسیب به درآمد و بقای کتابفروشی‌‎ها برشمرد و به صرفه نبودن شغل کتاب فروشی در ایران را عامل محدودیت فرصت‎‌های تبلیغاتی کتاب‎‌ها و دشوارشدن انتخاب کتاب برای خوانندگان معرفی کرد.

در پایان محمدسرشار بر ضرورت توجه به ادبیات عامه پسند تأکید کرد و این شکل از ادبیات داستانی را شکل‎‌دهنده فرهنگ عمومی و سبک زندگی قلمداد کرد و پیشنهادی ارائه کرد و گفت: نباید به دنبال این بود که مضامین دینی را وارد داستان کرد، بروید سراغ سبک زندگی دینی. در سبک زندگی دینی همه مضامین دینی وجود دارد و چون مضامین دینی با سبک زندگی درآمیخته و صیقل خورده است توی ذوق نمی‌زند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 2 =