سی و نهمین جلسه چای و داستان با حضور محمدرضا سرشار (رضا رهگذر)

به گزارش پایگاه خبری شهر بیست، رضا رهگذر یکشنبه بیست و سوم دی ماه از ساعت۱۶ مهمان سی و نهمین کارگاه چای و داستان است و از تجربه‌های داستان‌نویسی‌‎اش می‎گوید.

محمدرضا سرشار مشهور به رضا رهگذر متولد سال ۱۳۳۲ در کازرون(شیراز) است.
او اولين کتابش را در سال ۱۳۵۵ منتشر کرد که کتابی داستانی برای کودکان بود.

محمدرضا سرشار در چهل و چند سال فعاليتش با انتشار ۱۳۳ جلد کتاب تأليفی، پژوهشی، ترجمه و گردآوری، در شمارگان بيش از پنج ميليون نسخه و کسب ۳۱ جايزه ملی و کشوری در این خصوص، موفقيتی کم‌نظير را در عرصه ادبیات انقلاب رقم زده است.

همچنین ۲۴ سال سابقه گويندگی برنامه راديويی «قصه ظهر جمعه» و همچنين سردبير چندين برنامه راديويی و همکاری در ساخت برنامه‌های متعدد تلويزيونی، سردبيری دو هفته‌نامه «سوره نوجوانان»، ماهنامه «ادبيات داستانی»، ماهنامه «سروش نوجوان»، گاه‌نامه تخصصی «قلمرو»، فصل‌نامه «اصحاب قلم» و دبيری گروه ادب و هنر دو روزنامه کيهان و جوان بخشی از کارنامه فعالیت‎های وی است.

سرشار همچنین سابقه چند سال تدريس در دانشکده هنرهاي زيبای دانشگاه تهران را داشته و در سال ۱۳۷۳، نشريه بين‌المللي «Who is who» او را به عنوان يکی از مشاهير ايران معرفی کرده است.

او ضمن بنيان‌گذاری انجمن قلم ايران، در چندین دوره، به عنوان رئيس هيئت مديره انجمن قلم انتخاب شد.

سرشار (رهگذر) شانزده سال داور کتاب سال جمهوری اسلامي ايران و پنج سال عضو هيئت نظارت بر کتاب های کودک و نوجوان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است.

تا به حال پنج کتاب وی به زبان های انگليسي، عربی و اردو ترجمه و منتشر شده است. ضمن اينکه سه فيلم سينمايی از آثار وی ساخته شده و پنج کتاب درباره زندگی و شخصيت فرهنگی سرشار، تأليف و انتشار یافته است.

وی در سال ۱۳۸۵ نشان درجه يک هنری (معادل دکتری) از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =