مدرسه فقه هنر

آیین رونمایی از کتاب «مجموعه مقالات سومین همایش ملی فقه هنر»

آیین رونمایی از کتاب «مجموعه مقالات سومین همایش ملی فقه هنر» و «پوستر فراخوان چهارمین دوره این همایش»

جلسه شورای هنر روز دوشنبه اول آبان ماه به ریاست محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل این وزارتخانه برگزار شد.

 

کتاب «مجموعه مقالات سومین همایش ملی فقه هنر» به همت مدرسه فقه هنر، تحت اشراف علمی «آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست» و به کوشش آقایان: مصطفی دُرّی و نوّاب حضرتی، در مهرماه 1402 به چاپ رسید.

 

در این جلسه جناب آقای حجت‌الاسلام دکتر «سیدمحمد حسین نواب» مدیر مدرسه اسلامی هنر به ارائه گزارشی درباره فعالیت‌های مدرسه اسلامی هنر پرداخت و گفت:

مجموعه مدرسه اسلامی هنر سال ۱۳۸۳ آغاز به کار کرد،  رهبر انقلاب درباره این مدرسه فرمودند «در این مدرسه نسبت هنر و حکومت باید صورت بگیرد» و از تعبیر فلسفه هنر در آن جلسه استفاده کردند و این تعبیر، تعیین کننده خط‌ مشی این مدرسه و فعالیت‌های پیرامونی آن شد.

ایشان ادامه با اشاره به کتاب فقه و هنر گفتند:

حضرت آیت‌الله مروی، تولیت آستان قدس به دیدار آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست رفتند و ایشان را برای تدوین این کتاب راضی کردند، پیرامون این کتاب آیت الله علیدوست بیش از ده الی پانزده جلسه در کنار دوستان تنها به ترجمه مسائل هنری پرداختند. ایشان که اکنون در آستانه مرجعیت هم هستند به سفارش مقام معظم رهبری پای مسئله فقه و هنر ایستاده‌اند.

 

 

 

آقای دکتر «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ ضمن تشکر از ارائه گزارش آقای نواب گفت:

فعالیت‌های انجام شده در مدرسه هنرهای اسلامی یک فرصت است که باید بخش های فرهنگی و هنری از این ظرفیت بالا استفاده کنند.

نیاز اهالی فرهنگ و هنر و نسبت آنها با مسائل فقهی در این کتاب دیده شده است. از آیت الله ابوالقاسم علی‌دوست جهت ورود به این بحث تشکر می‌کنم.

 

در ادامه این جلسه حضرت آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست فرمودند: وظیفه خود می‌دانم که بگویم اگر اتفاقی افتاده در تهران و قم بوده و نتیجه کار جمعی افراد است که کار نهایتا به نام بنده ثبت شده است. بحث هنر مسئله ظریفی است، چرا که اسلام با هنر آغاز می‌شود و قرآن یک هنر است. از جمله ویژگی‌های این اثر پیروی از نظم فقهی و پویایی‌ست و خروجی در این امر یک خروجی انتزاعی نیست بلکه کاملا میدانی است.

 

 

در پایان جلسه آیین رونمایی از کتاب مجموعه مقالات سومین همایش فقه هنر و پوستر فراخوان چهارمین دوره این همایش با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست، سید ابوالحسن نواب، دکتر سید محمدحسین نواب، سید محمد هاشمی جانشین وزیر فرهنگ، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی، محمدمهدی سموعی رییس اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و اعضای شورای هنر برگزار شد.

 

 

 

چهارمین دوره این همایش نیز اسفند ماه 1402 در شهر مقدس مشهد برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 2 =