مدرسه فقه هنر

گزارش دومین همایش ملی فقه هنر/ دی ماه 96

سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، ۲۷ دی ۱۳۹۶   میزبان دومین همایش ملی فقه هنر بود.

در ابتدای این همایش حجت الاسلام نواب مسؤول دبیرخانه همایش با اشاره به اهمیت هنر در ترویج فرهنگ تشیع عنوان کرد: هنر فرصتی طلایی را در اختیار روحانیت برای ابلاغ پیام اهل بیت(ع) قرار می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم:  هنر می تواند در خدمت ارتقای فرهنگ دینی، تثبیت نمادها و رفتاردینی و تقویت ارزش های دینی قرار گیرد.

آیت الله فاضل لنکرانی: در فقه هنر باید مباحث اجتهادی را مطرح کنیم تا به نتیجه برسیم. در زمان ما هنر به یکی از راه های مقابله با سیاست های دشمنان دین تبدیل شده است.

آیت الله علیدوست: خداوند انسان را هنر دوست آفریده و هنر را دوست دارد و دین خود را از هنر شروع کرده است.

در دوران معاصر مرز ابتذال و هنر به هم نزدیک شده و آنچه مبتذل است به نام هنر ترویج می شود و فقیهان باید با مسأله فقه هنر مرز هنر حلال را از  هنرنماها و نماهای هنر جدا کنند.

دکتر محمود حکمت نیا عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظام های اسلامی: آزادی بیان یکی از نهادهای حقوقی است که به عنوان حق های بشری مطرح بوده است.

دکتر احمد شهدادی عضو هیأت علمی مؤسسه آموزش عالی هنر و اندیشه اسلامی: تأمین امکان تکامل عقلانی، اخلاقی، معنوی و عاطفی و زیبایی شناختی در زندگی انسان ها یکی از وظایف هر نظام تمدنی و اجتماعی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − چهار =