لوگوی اندیشکده مدرسه اسلامی هنر

برگزاری کرسی علمی‌ترویجی «تبیین سلسله مفاهیم مبادی، مبانی، ارکان و اجزاء مکتب هنر رضوی در تفسیر توحیدی حدیث سلسله‌الذهب»

سومین «کرسی علمی‌ترویجی» با عنوان «تبیین سلسله مفاهیم مبادی، مبانی، ارکان و اجزاء مکتب هنر رضوی در تفسیر توحیدی حدیث سلسله‌الذهب»، از سلسله نشست‌های مکتب هنر رضوی از سوی اندیشکده مدرسه اسلامی هنر با همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی «مکتب هنر رضوی» روز شنبه به تاریخ 28/11/1402 ساعت 10 صبح در مدرسه اسلامی هنر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مدرسه اسلامی هنر، در این نشست علمی که جمعی از دانشجویان، هنرجویان و اساتید فلسفه هنر به صورت حضوری و مجازی همراه بودند، دکتر رضا کرمی، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور به عنوان ارائه‌دهنده مباحثی را پیرامون حدیث سلسله‌الذهب و مبانی اعتقادی و روایی مکتبِ هنر رضوی و تفاوتِ آن با سایر مکاتب هنری مورد بررسی قرار داد.

وی در ابتدا به اهمیتِ این حدیث از جهات مختلفِ سندی و محتوایی پرداخت و متن و مضمون آن را بیان داشت و سپس سه مقدمه به عنوان تمهیدِ مطلبِ اصلی ارائه کرد.

تمهید اول در بیانِ توحید، انواعِ آن و حیطه‌ی معرفت انسان به آن بود و او بیان داشت که موضوعِ معرفت ما در این بحث معطوف به سبقه‌ی الهی خواهد بود.

دکتر کرمی در تمهید دوم به بیان این مسئله پرداخت که می‌بایست میان هنر و اثرِ هنری تمایز قائل شد؛ در حالی که امروزه خَلطِ میانِ این دو رواج یافته است. همچنین در تمهید سوم به تعریف امام و معنایِ قرآنی آن پرداخت و هدف و غایتِ امامت را رساندن امّت به توحید بیان کرد.

وی پس از بیان این مقدمات بحثِ اصلیِ خود را در دو مقام بیان داشت و در مقامِ اول به تبیینِ انواعِ هنرها پرداخت و گفت: اگر هنرِ اومانیستی را کناری بگذاریم، نوعی از هنر، هنرِ باورمند به غیب است، مرتبه‌ای اخص‌تر، هنر دینی و به ترتیب هنر اسلامی، شیعی و هنر موعود خواهد بود.

دکتر کرمی به بیانِ تمایز هر یک از این هنرها پرداخته و در نهایت هنرِ رضوی را هنرِ موعود خواند که دارای دو ویژگیِ ذاکر بودن: إِنَّمَا ٱلۡمُؤۡمِنُونَ ٱلَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ ٱللَّهُ وَجِلَتۡ قُلُوبُهُمۡ وَإِذَا تُلِيَتۡ عَلَيۡهِمۡ ءَايَٰتُهُۥ زَادَتۡهُمۡ إِيمَٰنٗا وَعَلَىٰ رَبِّهِمۡ يَتَوَكَّلُونَ (انفال، آیه 2) و خَیِّر بودن: إِنَّ فِي خَلۡقِ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضِ وَٱخۡتِلَٰفِ ٱلَّيۡلِ وَٱلنَّهَارِ وَٱلۡفُلۡكِ ٱلَّتِي تَجۡرِي فِي ٱلۡبَحۡرِ بِمَا يَنفَعُ ٱلنَّاسَ است.

پس از ارائه‌ی دکتر رضا کرمی، سیدمحمدصادق آتش‌زر، دبیر علمی جلسه، مطالبِ ارائه شده را جمع‌بندی کرده و سپس دکتر علی نجات‌بخشِ اصفهانی، دانشیار مرکز تمدن اسلامی که به صورت مجازی و به عنوان داورِ جلسه حضور داشت، به بیانِ نقاط قوت و ضعف مقاله پرداخت.

وی نقاط قوتِ مقاله را تمرکز بر حدیث سلسله‌الذهب دانسته و بر اهمّیت این حدیثِ قدسی تأکید کرد. همچنین تبیین وجوه تمایز‌بخشِ مکتاب هنری از حیث معرفت‌شناسانه و انسان‌شناسانه را از وجوه قوت این مقاله برشمرد.

دکتر نجات‌بخشِ اصفهانی در ادامه، برخی موارد را جهت ارتقاءِ مقاله، از دو حیثِ شکلی و محتوایی بیان داشت. از حیث شکلی، جهتِ بازنگری در سوال اصلی، چکیده، کلیدواژه‌ها و نتیجه‌گیری نکاتی را متذکر شده و از حیث محتوایی، توجه به ابعاد دیگر هنر اسلامی، نحوه‌ی تعاملِ انسان با خدا و بیانِ مصداقی‌ترِ زیبایی (خیر و ذکر) در حرمِ رضوی و ابتذال در هنر اومانیستی را بیان داشت.

در پایان، دبیر جلسه به جمع‌بندی نکات و سپس ارائه دهنده برخی مواردِ طرح شده از سوی داور را پاسخ داده و به برخی ایرادها صحّه گذاشت.

این جلسه در سالن جلسات مدرسه‌ی اسلامیِ هنر، واقع در هنرستان، نبش کوچه ۲۰، مدرسه اسلامی هنر، با حضورِ اساتید، دانشجویان و علاقه‌مندان برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × چهار =