لوگوی اندیشکده مدرسه اسلامی هنر

کارگروه قرآن و هنر اندیشکده مدرسه اسلامی هنر

دین و هنر همواره با بشر همزاد هستند، چرا که از فطرت الهی نشئت گرفته‌اند. به عبارتی رسا، آنچه نیک است، زیباست و آنچه زیباست، نیک است. از طرفی عجیب نیست که قرآن به‌عنوان تنها کتاب آسمانی مصون از حوادث زمانه و کامل‌ترین کتاب آسمانی، علاوه بر ابعاد دینی و اجتماعی، بزرگ‌ترین ارزش‌های زیبایی‌شناسی را در خود دارد.
البته باید توجه داشت در قرآن مطلبی که مستقیماً به هنر اشاره‌ای داشته باشد نیست؛ ولی باتوجه به سوره‌ها و آیه‌های آن، قرآن سراسر هنر است و مصداقی به هنر می‌پردازد و چه‌بسا به آن جهت می‌دهد. به‌عنوان مثال: قرآن، شعر عرب را به‌عنوان هنر محکوم نمی‌کند، چرا که همین هنر اگر در اختیار افراد مؤمن و صالح قرار گیرد ارزشمند و به سود جامعه و مورد ستایش و تکریم است. نگاه بدوی به قرآن، ما را با انواع هنری مانند هنر صوت، هنر بیان، هنر نوشتن، هنر قصه و هنر رنگ‌ها در آن آشنا می‌کند؛ اما اندیشمندان این عرصه، معانی هنری عمیق‌تری از آیات قرآن استنباط کرده‌اند به‌طوری‌که دکتر «الگ گرابار» استاد دانشگاه هاروارد در مقاله‌ای با عنوان «هنر، معماری و قرآن» به تأثیر آیات قرآن در هنر معماری پرداخته است.
مدرسه اسلامی هنر که یکی از رسالت‌های خود را تبیین مبانی تفکر دینی در هنر می‌داند، در گذشته با برگزاری دو همایش ملی قرآن و هنر در سال 1392 و سال 1397، تلاشی متناسب و هم‌دوش فقه هنر را برای خدمت به ساحت قرآن و بیان ارتباط وثیق بین قرآن و هنر به سرانجام رسانیده و موضوعاتی چون: «قرآن کریم و زیبایی و هنر»، «پیوند لفظ و معنی در پیام‌های صوتی قرآن کریم»، «مبانی نگرش قرآن کریم به هنر»، «بررسی مفهوم زیبایی در قرآن کریم»، «ملاک‌های زیبایی از منظر قرآن کریم»، «ارتباط هدایت و زیبایی از منظر قرآن کریم»، «زیبایی‌شناسی قصه‌های قرآن» و «دراماتورژی قرآن کریم» را مورد بررسی قرار داده است.

اکنون، اندیشکده مدرسه اسلامی هنر با توجه به پیشینه مدرسه در اهتمام به تولید علم در عرصه قرآن و هنر، بنا دارد در ذیل کارگروه پژوهشی قرآن و هنر در سه ساحت پژوهش‌های بنیادی، پژوهش‌های کاربردی و پژوهش‌های میان‌رشته‌ای با کمک فارغ‌التحصیلان، دانشجویان دکتری و فضلای حوزوی، فعالیت‌های پژوهشی خود را از سر بگیرد.

فعالیت‌های کارگروه قرآن و هنر برای پیشبرد اهداف اندیشکده مدرسه اسلامی هنر در سه محور: تبیین نظری مبانی هنرهای ایرانی اسلامی، تحقق علمی، اجرایی و سیاستی هنر ایرانی اسلامی و ترسیم علمی، راهبردی و کاربردی هنرهای ایرانی اسلامی، به شرح ذیل است:

الف: برقراری ارتباط مستقیم و سازمان‌یافته با نهادها و مراکز پژوهشی و جذب پروژه‌های پژوهشی
ب: انجام پروژه‌های پژوهشی جذب شده در زمان مقتضی
ج: فرصت‌سازی و توانمندسازی
د: نخبه‌پروری و انتقال دانش
ه: اطلاع‌رسانی و معرفی فعالیت‌ها
و: برگزاری نشست‌های تخصصی و کرسی‌های علمی‌ترویجی
ز: مشارکت در همایش‌ها و رویدادهای علمی در سطح ملی
ح: برگزاری همایش‌های ملی و بین‌المللی

در هر یک از این عرصه‌ها، کارگروه‌های پنج‌نفره از نخبگان حوزوی و دانشگاهی رویکردهای فوق را در راستای ارتباط و تبیین قرآن و هنر بکار می‌گیرند تا با تولید دانش در سه ساحت پژوهش‌های بنیادی، پژوهش‌های کاربردی و پژوهش‌های میان‌رشته‌ای، رسالت اندیشکده مدرسه اسلامی هنر در عرصه قرآن و هنر به ثمر بنشیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 12 =