گزارش از نشست نقد و بررسی کتاب « هر زندگی یه قصه است»

به گزارش مدرسه اسلامی هنر قم، هفته گذشته نشست تخصصی نقد وبررسی کتاب هر زندگی یه قصه است نوشته قاسمعلی فراست با حضور نویسنده کتاب، هادی خورشاهیان منتقد عرصه داستان و طلاب نویسنده در سالن همایش های مجتمع ناشران قم برگزار شد.


در این نشست نخست خورشاهیان به بیان توضیحاتی در راستای کتاب هر زندگی یه قصه است پرداخت و گفت: مجموعه داستان هر زندگی یه قصه است شامل هفت داستان بوده که شاخه شکسته شمعدانی از داستان های کتاب درباره جانبازی موجی است، داستان یک انگشت عسل این مجموعه مربوط به خواب کابوس گونه یک انسان است که خیال می کند به مالک بدهکار است و روز قیامت شده و زمان تسفیه حساب و همچنین دیگر داستان های کتاب، داستان پرده را کنار نزن، میرزا طاهر، هر زندگی یه قصه است، کما و عروسی هستند که مجموعا قاسمعلی فراست در هر داستان به موضوعات مختلف جامعه و انسان های متفاوت پرداخته است.

وی به زبان و روایت داستان اشاره کرد و اظهار داشت: داستان از لحاظ زبان تا حدودی تمام شاخصه های زبان داستان را دارد و اگر از نظر زبان شناسی دقت شود متوجه می شویم در هر داستان زبان مربوط به خود استفاده شده است.

خورشاهیان با اشاره به داستان هر زندگی یه قصه است که اولین و مهم ترین داستان کتاب است ابراز داشت: داستان هر زندگی یه قصه است این کتاب داستانی است که راویان مختلفی دارد و هر کدام از راویان به خوبی از زبان خود داستان را پیش می برند و هر کدام لحن خاص خود را به خوبی حفظ کرده اند.

این منتقد داستانی مجموعه داستان هر زندگی یه قصه است را یک معیار برای داستان دانست و تصریح کرد: با توجه به استفاده تکنیک داستانی و موضوعی، این مجموعه به گونه ای است که از این نظر و همچنین بحث فرمی می توان به عنوان معیار برای ادبیات انقلاب از آن نام برد و می توان در بین داستان نویسان عرصه ادبیات انقلاب، قاسمعلی فراست را به عنوان برگزیده انتخاب کرد که مسیر انقلابی خود را حفظ کرده است و تنها در مصداق های خود تغییراتی داده است.

در ادامه جلسه سلطان مرادی دبیر نشست از حضار درخواست کرد نقد های خود را در حضور نویسنده و در راستای بررسی داستان مطرح کنند.

حجت الاسلام سید احمد بطحایی یکی از منتقدان جلسه با توجه به تغییر نوع نوشتار حال حاضر نویسنده و سابقه نویسندگی فراست در دوران دفاع مقدس گفت: به چه علت در سبک نوشتار شما با زمان دفاع مقدس تحولاتی دیده می شود؟

حجت الاسلام بطحایی در ادامه افزود: در زبان داستان اغلب قاعده بر زبان معیار است اما در داستان هر زندگی یه قصه است زبان داستان شکسته است و دور از انتظار است دلیل نویسنده برای این مسأله چیست؟

قاسمعلی فراست ادبیات را دارای بایدها و نبایدهایی بیان کرد و گفت: اگر در زبان داستان گاهی معیار است و گاهی شکسته، دلایلی دارد و مهم این است که در خواندن داستان متوجه شویم  نویسنده توانسته است به خوبی برای رسیدن به هدف خود نوع زبان داستان را تنظیم کند و نباید نویسنده از قانون ادبیات کاملا سرپیچی کند.

وی در ادامه با توجه به تحول در نوع بیان این داستان و فکر داستان اظهار داشت: نویسنده باید با گذشت زمان نوع نوشت او تغییر کند اما نباید دغدغه ها و دردها و عقائد نویسنده تغییر داشته باشد و مخاطب باید متوجه شود که منظور نویسنده از نوشته چه می باشد و اگر در داستان دغدغه ای وجود دارد به آن ها پی ببرد.

در ادامه یکی از حضار جلسه با توجه به نوع زبان داستان گفت: زبان داستان به گونه است که با زبان حال حاضر تفاوت دارد و این باعث می شود که نتوان با داستان ارتباط برقرار کرد و مخاطب را گیج می کند و دیگر این که در این مجموعه داستان تکرار زیاد وجود دارد و داستان کاملا رو نوشته شده است و این مسأله داستان را ضعیف نشان می دهد.

نویسنده پاسخ داد: استفاده واژه های خاص در داستان به دلیل اضافه کردن واژه های جدید به داستان است و دیگر اینکه یکی از وظایف نویسنده استفاده از کلماتی است که فراموش شده اند و در عین حال باید مراقب باشد از اشتباه واژه ای دور بماند.

وی افزود: داستان باید به گونه ای باشد که در سیری داستانی ایجاد تحول در داستان صورت بگیرد و مخاطب را هم همراه این سیر بکشاند و اگر در داستانی سیر داستان را دچار تکرار زیادی ببینیم اشکال از نویسنده است و نیاز نیست به گونه ای مخاطب را فرض کنیم که باید برایش زیادی توضیح بدهیم.

فراست در پاسخ به نقدی در رابطه با عکس روی جلد کتاب که مخالف اسم داستان است خاطر نشان کرد: با توجه به عدم دخالت نویسنده در طرح روی جلد می توان به طراح نقد کرد که این نقد به طرح جلد وارد است.

خورشاهیان نقد های ساده را کم تأثیر در روند حرکت نویسنده دانست و گفت: می توان به کتاب نقد هایی کرد که نویسنده به آن ها پاسخ می دهد و معنی نقد این نیست که تنها به ضعف های کتاب بپردازیم و باید مباحثی در رابطه با یک کتاب مطرح شود که به بهتر شدن کتاب کمک کند.

گفتنی است خورشاهیان هنر را یکی از مؤثرترین ابزار های بیان دغدغه ها دانست و داستان نویسی بعد از شعر نقش مهمی در بیان اتفاقات جامعه دارد همان گونه که در دوران های مختلف تاریخ نقش هنر به روشنی دیده می شود.

قابل ذکر است عباسعلی

فراستی نویسنده کتاب هر زندگی یه قصه است از حضور در بین طلاب نویسنده احساس خورسندی کرد و حضور در این جمع را با ارزش بیان کرد.

شایان ذکر است در پایان نشست هدیه ای به رسم یادبود از سوی مدرسه اسلامی هنر قم به نویسنده مجموعه داستان هر زندگی یه قصه است اهدا شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − سه =