گزارش چهارمین جلسه کارگاه «دراماتورژی متون مقدس در سینما»

اکران فیلم «مصائب مسیح»

موضوع جلسه: کلمه‌گونگی بدن در فیلم مصائب مسیح با تکیه بر تعالیم قرآن

مهمان: آقای ابراهیم اکبری دیزگاه

«مصائب مسیح» به کارگردانی مل گیبسن، چهارمین فیلمی بود که در کارگاه دراماتورژی متون مقدس در سینما به نمایش درآمد. پس از اکران این فیلم، ابراهیم اکبری دیزگاه، رمان نویس و دین پژوه، به بررسی موضوع بدن و کلمه‌گونگی آن در فیلم مصائب مسیح پرداخت. در ابتدا آقای ملاثانی مدیر جلسه گزارشی از سیر فیلم های تولیدشده دربارۀ زندگی عیسی مسیح و تفاوت آنها با یکدیگر ارائه کرد. سپس اکبری دیزگاه بحث خود را با اشاره به مقام شهادت و شاهد بودن مخاطب در مواجهه با اثر نمایشی آغاز کرد. وی در ادامه به تجلی مقام کلمه بودن حضرت مسیح در انجیل و قرآن و سپس به ریشه شناسی «کلمه» پرداخت. وی کلمه را به معنای زخم، جراحت، شکافتن و باز شدن دانست و از این طریق بر وجه اثرگذاری کلمه تأکید کرد و مسیح را نماد اثرگذاری خداوند بر جهان دانست. به همین طریق مل گیبسون نیز در فیلمش مسیح را به عنوان یک کلمه به نمایش درآورد که در این میان بدن مسیح سمبل این کلمه‌گونگی است. دیزگاه سپس به تفاوت نگاه مسیحیت و اسلام دربارۀ جایگاه بدن و تأثیر آن در آثار سینمایی تولیدشده پرداخت. وی در ادامه سکانس های مختلف فیلم را با این رویکرد تطبیق داد.

اکبری دیزگاه در پایان مشابهت های وجه کلمه گونگی مسیح و حسین بن علی (ع) در تاریخ را بررسی کرد و جریان طرح بدن در روضه های سیدالشهدا را نمونه ای از وجه اثرگذاری بدن سیدالشهدا در اندیشه اسلامی دانست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − شش =