مدرسه فقه هنر

دومین همایش ملی فقه هنر برگزار شد

دوّمین همایش فقه هنر به همت مدرسه اسلامی هنر و با مشارکت دفتر تبلیغات اسلامی در تاریخ چهارشنبه ۲۷ دیماه و در دو نوبت صبح و عصر، در سالن همایشهای بین المللی غدیر برگزار شد. آیت الله علیدوست – بعنوان دبیر علمی همایش – آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی، حجت الاسلام دکتر احمد واعظی، دکتر محمود حکمت نیا و … از ارائه دهندگان مقاله در این روز همایش بودند.

الف. بخش محتوایی

تدوین محورهای مقالات همایش دوم از اسفندماه 1395 و با تشکیل شورای علمی این همایش، آغاز شد. مطابق سیاست‏گذاری شورای علمی همایش به ریاست حضرت آیت‌‏الله علیدوست، تصمیم بر عدم تکرار مسائل موجود در باب غنا و مجسّمه‌‏سازی و شعر و … – گرفته شد؛ ولو این‏که جنبه بازپژوهی و نقد و حاشیه بر احکام مشهور داشته باشد. محورهای همایش دوم از این نظر، حتّی نسبت به همایش اوّل نیز کاملاً تولیدی و نوپردازانه تدوین گردید. کما این‏که از لیست نویسندگان و اساتیدی که در دستور کار سفارش مقاله قرار گرفتند نیز غنی‌‏تر و بالاتر از همایش قبل، بسته شد. این مطلب هم با مراجعه به محورهای فراخوان و هم با مراجعه به لیست نویسندگان مقالات این دو همایش، قابل مشاهده است.

19 استاد و پژوهشگر فقه و حقوق، با تعیین موضوعی مشخّص و ارسال چکیده، سفارش نگارش مقاله برای همایش دوم را پذیرفته‏ اند و مشغول تکمیل متون مقالات خویش هستند. از این میان، 16 نفر دارای حداقل مدرک دکتری یا سطح چهار حوزه هستند و 3 نفر نیز به‏ عنوان مجتهد و صاحب نظر فقه و اصول شناخته می‏ شوند. همچنین 11 تن از 19 نویسنده مذکور، عضو هیأت علمی مراکز آموزشی پژوهشی و یا (در محیط علمی) دارای درجه اجتهاد شمرده می‏ شوند. تعداد قابل توجّهی از مقالات نیز هم در عنوان و هم در محتوای تولید شده، به‏ روز و نوآورانه است؛ به‏ گونه‏ای که مرزهای جدید این دانش را شکل می ‏دهند و از این حیث، حتّی نسبت به همایش پیشین نیز پیشرفت و غنای بیشتری مشاهده می‏ شود؛ با این‏که گمانه ‏زنی ‏های قبلی کارشناسان، خلاف این اتّفاق را پیش‏ بینی می‏ کرد.

ب- بخش اجرایی

همایش دوم با وجود امر صریح رهبر معظّم انقلاب و پیگیری‏ های مکرّر مدیر مدرسه اسلامی هنر و دبیرخانه همایش، با حمایت و پشتیبانی اندکی از سوی نهادهای علمی و فرهنگی مواجه گردید. اما با وجود کاستی‌‏ها، همایش دوم با ترتیبات مناسب و شایسته ‏ای برگزار شد و بازتاب خوبی هم در رسانه‏‌های مکتوب و صوتی و تصویری داشت. خوشبختانه برکت ورود مقام معظم رهبری در همایش اوّل، و عنایت بزرگان و اساتید صاحب ‏نام حوزه و دانشگاه به این همایش، سبب بالارفتن ارزش خبری آن شده و البته حساسیت ‏ها در نحوه برگزاری را نیز بالا برده است.

آیین رونمایی از کتاب مجموعه مقا لات همایش فقه هنر با حضور وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی 16

در نهایت امیدواریم با همکاری وسیع ‏تر نهادهای علمی و فرهنگی کشور، همچنان شاهد حفظ و بلکه ارتقاء بیشتر کیفیت در برنامه‏ ریزی و اجرای همایش ‏های بعدی توسّط مدرسه اسلامی هنر باشیم.

دبیر اجرایی همایش ملی فقه هنر
دکتر مهدی همازاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 10 =