مدرسه فقه هنر

خلاصه گزارش  نهمین کرسی علمی ترویجی

خلاصه گزارش  نهمین کرسی علمی_ترویجی مدرسه اسلامی هنر

عنوان مقاله: « بررسی فقهی حق هنر برای کودک»

تاریخ برگزاری: 28خرداد‌ماه 1402

مکان: پژوهشگاه فقه معاصر.

ابتدا  آقای دکتر «محمد مهدی مقدادی» به مدت 20 دقیقه مقاله خود را در سه گفتار ارائه کردند:

گفتار یکم درباره‌ی اهمیت هنر برای کودک بود که چند تعریف مختلف از هنر بیان فرمودید و علت این اختلافات هم این بود که هر کدام از این اساتید یک بُعد و یا یک ویژگی از هنر را مدنظر داشتند که این‌ها قابل جمع هستند.

سه فایده‌ی هنر برای کودکان را بیان فرمودید که به عنوان تحریک و بازی، راهکار تربیت و به عنوان ابزار، آموزش و انتقال مهارت بود.

گفتار دوم شما در مورد حق‌انگاری هنر برای کودک بود که از نظر فقه و حقوق بررسی فرمودید. برای ادله‌ی فقهی حق‌انگاری هنر برای کودک هم سه تا دلیل بیان فرمودید: یکی دلیل عقلی بود، به آیه‌ی کرامت اشاره فرمودید و چندین روایت در مورد موضوع مصلحت بیان کردید و در بحث سوم هم محدودیت‌های فقهی هنر برای کودکان هم با دو محوریت غبطه و مصلحت بیان کردید که در موضوع مصلحت کودک هم موضوع ولیّ کودک و نظر فقها را در این موضوع بررسی کردید و بیان فرمودید.

سپس ناقد اول جناب آقای دکتر «محسن برهانی» به مدت 30 دقیقه، ضمن تشکر از مطالب  و عنوان مقاله، نکاتی درباره مقاله بیان کردند:

1- عبارت «حق هنر» در عنوان مقاله نامناسب و مبهم است، باید از عباراتی مانند حق استفاده از هنر، استفاده میشد.

2- بحشی از مفاهیم نیازمند ارجاعات بیشتری دارد، تغافل از پیچیدگی موضوعات هنری شکل گرفته است.

3- اشاره به فرم های هنری به صورت اجمال در مقاله لازم بود.

4- همین پیچیدگی موضوع هنر، در موضوع و مفهوم کودک نیز وجود دارد که در مقاله ساده سازی شده و درست تبیین نشده است.

پس از فرمایشات آقای دکتر ربانی، ناقل دوم جناب آقای دکتر «مهدی زارع» پس از تشکر از انتخاب موضوع مناسب مقاله که در طول سالیان متمادی مورد غفلت واقع شده است، نکاتی درباره مقاله بیان کردند:

1- اینکه یافته های فقهی حق هنر برای کودک بیشتر از حقوق بین المللی است، تمایزی یافت نشد.

2- بهتر بود در تعریف هنر از تعاریف اندیشمندان اسلامی نیز استفاده میشد، مانند حافظ و علامه حسن زاده و … چراکه اینها هنر را برای تعالی بشر می دانند.

3- دلایل رد نظرات در تعاریف حقوقی هنر هم قابل خدشه است.

4- در مقاله باید از مبانی فقهی بیشتری جهت اثبات موضوع استفاده شود.

پس از اتمام نکات ناقدین، جناب دکتر مقدادی هم برخی از ایرادات پاسخ اجمالی دادند و جلسه پس از 90 دقیقه به پایان رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 5 =