مدرسه دراماتورژی قرآن کریم

دراماتورژی متون مقدس در سینما-اکران فیلم ستیغ اره‌ای

گزارش جلسه نقد و بررسی فیلم «ستیغ اره‌ای»
۲۶ فروردین ۱۳۹۸

هفتمین جلسه از کارگاه «دراماتورژی متون مقدس در سینما» به اکران فیلم «ستیغ اره‌ای» به کارگردانی مل گیبسون اختصاص داشت.

این فیلم که در سال 2016 به روی پرده‌های سینما رفت در رشته‌های بهترین بازیگر نقش اول، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم درام، نامزد کسب جایزه گلدن گلوب شد و همچنین در هشتاد و نهمین دوره از جوایز اسکار نامزد کسب جایزۀ بهترین تدوین، بهترین صداگذاری، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم بود.

در جلسه نقد این فیلم ابتدا مسعود ملاثانی، فیلمنامه‌نویس، به بررسی فیلم‌های ژانر جنگی و رابطه این فیلم‌ها با ژانرهای تاریخی و دینی پرداخت و سپس اشاره‌ای به دغدغه‌های دینی سینمای مل گیبسون کرد .

سپس رضا رحیمی‌فر، کارشناس سینما، صحبت‌های خود را با این درخواست آغاز کرد که هر یک از حاضرین در جلسه سه صحنه و سه دیالوگ از فیلم را که برای‌ شان جالب‌تر بوده یادداشت کرده و بیان کنند.

پس از بررسی نظر حاضرین، رحیمی‌فر فیلم ستیغ اره‌ای را به عنوان نمونه‌ای کامل و تمام عیار از آن چیزی معرفی کرد که ما به عنوان سینمای دینی در پی تحقق آن بوده‌ایم.

وی با اشاره به سکانس‌های مختلف فیلم، شخصیت اصلی این اثر سینمایی را فردی توصیف کرد که تصمیم به امری حال می‌گیرد؛ شرکت در جنگ بدون اسلحه، چیزی که همه آن را غیرعقلانی می‌دانند و در برابر او می‌ایستند. شبیه به آنچه همه ما در لحظاتی از زندگی آن را درک کرده‌ایم .

وی سپس به سادگیِ استدلالات اخلاقی و مذهبی‌ شخصیت اصلی اشاره کرد، آنجا که در برابر هجمه‌ها و مخالفت‌ها با سخنانی سرشار از سادگی و صداقت بر ایمان اخلاقی و دینی خود پافشاری می‌کند و اینکه این مسیر چگونه او را به مرزهای رستگاری می‌رساند .

رحیمی‌فر در ادامه به ریشه‌یابی این ویژگی‌های اخلاقی و دینی در فرهنگ اسلامی و ایرانی ما اشاره کرد. به مفهوم رستگاری در کلام معصومین و همچنین اشارات مولانا در دیوان شمس .

در انتها نیز به سوالات شرکت‌کنندگان در جلسه پاسخ داده شد.

کارگاه «دراماتورژی متون مقدس در سینما» در هفته‌های آتی نیز با اکران آثار بزرگ سینمای دینی و حضور کارشناسان محترم پیگیری خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 1 =