گزارش نشست علمی دراماتورژی قرآن کریم (۴ اسفند ۹۷)
موضوع: آیینگی هنرمند در انعکاس حقایق قرآن (با رویکرد فیلمنامه)
مهمان: استاد صالحی زاده
سید ابوالقاسم صالحی زاده، استاد دانشگاه صدا و سیمای قم، در این جلسه به طرح این پرسش پرداخت که معنای آیینۀ حق بودن هنرمند هنگام خلق اثر هنری چیست و این مسئله چه جایگاهی در اقتباس از قرآن کریم دارد.
وی با رسم چرخۀ حس، خیال، فهم، عقل و قلب، از تعالیم عرفان نظری در شرح و توضیح مفهوم آیینگی و مراتب رشد هنرمند استمداد جست. براساس این سیر، هنرمند باید از وادی حس ظاهری حرکت کرده و به سوی مقام عقل و قلب رهسپار شود. صالحی زاده از جمله مشکلات تولید اثر هنری در کشور ما را اکتفای هنرمند به دستیابی به مراحل پایین این سیر عنوان کرد و تأکید نمود که این نقصان سبب خدشه در ویژگی آیینگی هنرمند از حق و حقیقت می شود.
وی سپس این مراحل معرفتی را براساس پرده های سه گانۀ فیلمنامه نویسی بازسازی کرد. استاد صالحی زاده در پایان بحث خود با تأکید بر ظرفیت های بیشمار قرآن در ارائه این گونه مدل ها ، برای نمونه به تشریح ساختار فیلمنامه ای داستان حضرت یوسف در قرآن پرداخت.