مدرسه دراماتورژی قرآن کریم

گزارش هشتاد و سومین نشست علمی مدرسه دراماتورژی قرآن

گزارش نشست هشتاد و سوم از سلسله نشست‌های علمی مدرسه دراماتورژی قرآن کریم

فرهاد مهندس‌پور، عضو هئیت‌علمی دانشگاه تربیت مدرس، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر ، 22 آبان ماه در هشتادوسومین نشست علمی مدرسه دراماتورژی قرآن به واکاوی ضرورت پرداختن به دراماتورژی در جهان امروز پرداخت.

وی در ابتدای جلسه با بیان نمونه‌های مختلفی از آثار دینی، ادبی و سینمایی جهان به شیوع و گستردگی ایماژها و استعاره‌ها و توصیف دستگاه ایماژی ادراک انسان پرداخت.

شکل توسعه‌یافته این نظام ایماژی در قالب‌های گوناگون هنری همچون سینما، تئاتر، ادبیات و … پدیدار است.

در واقع دراماتورژی، تبدیل مفاهیم به ایماژها و سپس آن ایماژها را در ترکیب‌های تازه‌ای بنشانیم؛ ترکیب‌های روایی، داستانی یا نمایشی تازه.

نمونه بسیار خوب این فرایند، تبدیل مفاهیم موجود در کتب آسمانی ادیان مختلف به ایماژهای گوناگون است که بخشی از آن را می‌توان در آیین‌هایی که حول این سنت‌ها شکل گرفته بازیافت.

برای نمونه شاهدیم که خداوند در قرآن، روایت‌های پیشینی متون مقدس را دراماتورژی کرده است.

مسئله اینجاست که خداوند با علم به ساختار روایی و داستان‌پردازی ذهن انسان، چرا قرآن را در چنین قالبی عرضه کرده است؟

گویا خداوند در پی این نبوده که مخاطبان فهمی یگانه از متن قرآن داشته باشند تا بدین ترتیب هر یک از منظر وضعیت زیستی خود، تجربه‌ای یگانه از قرآن را داشته باشند .

فرهاد مهندس‌پور در انتهای جلسه بر این نکته تأکید ورزید که ما علاقه‌مندان به ادبیات نمایشی و دراماتورژی باید این شجاعت را داشته باشیم که به سراغ متون دینی و کهن برویم و مفاهیم موجود در این آثار را به ایماژهای قابل فهم زمانه خود بدل سازیم و سپس آنها را در قالب‌های نمایشی و روایی بدیع سازماندهی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × یک =